Anul 2020 și-a pus amprenta peste lumea întreagă, confruntându-ne cu probleme la care nu ne-am gândit niciodată că ar fi posibile pentru timpul în care trăim. Apariția și răspândirea noului coronavirus (COVID-19) a provocat un șoc socio-economic mondial foarte greu de depășit.
În această situație se află și Centrul rezidențial de îngrijire a persoanelor vârstnice de la Hârja, care se luptă să depășească impactul negativ al pandemiei, lucru deloc ușor când beneficiarii serviciilor pe care le oferă, fac parte dintr-o categorie socială vulnerabilă.
Contextul pandemic
Din luna martie ne-am confruntat cu diverse probleme sociale și economice: angajați și beneficiari speriați și urmăriți de incertitudinea zilei de mâine, nevoia de autoizolare în cadrul centrului rezidențial, admiteri restricționate pentru siguranța beneficiarilor, interzicerea vizitelor și multe alte probleme la care nu ne-am gândit vreodată. Multe dintre acestea au fost depășite cu ajutorul lui Dumnezeu care ne-a ascultat rugăciunile și ne-a întărit să putem rezista. Am primit sprijin din partea multor oameni cu suflet bun, parteneri, colaboratori și am depășit mare parte din problemele cu care ne-am confruntat, însă rămâne problema locurilor vacante. Din dorința de a proteja vârstnicii, beneficiarii serviciilor noastre, câteva luni de zile am refuzat să admitem persoane noi, însă acest lucru îngreunează mult activitatea centrului rezidențial.
Prin intermediul acestor cuvinte, vrem să anunțăm că avem situația sub control și că deschidem din nou porțile vârstnicilor care au nevoie de ajutorul nostru.
Ce servicii oferim?
Serviciile sociale oferite de Centrul rezidențial de îngrijire a persoanelor vârstnice, reprezintă ansamblul complex de măsuri și acțiuni realizate pentru a răspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii și depășirii unor situații de dificultate, vulnerabilitate sau dependență pentru prezervarea autonomiei și protecției persoanei, pentru prevenirea marginalizării și excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale și în scopul creșterii calității vieții.
Toate serviciile instituției sunt oferite cu sprijinul a celor 70 de angajați bine pregătiți în domeniile mai jos amintite.
Servicii de îngrijire
Îngrijirea oferită de către personalul de îngrijire se referă la:
- ajutor la igiena personală;
- ajutor la schimbarea vestimentației;
- schimbul lenjeriilor de pat;
- igienizarea spațiului de locuit;
- servirea meselor etc.
Servicii psiho-sociale
Departamentul psiho-social are în vedere nevoile vârstnicului legate de consiliere legislativă, îndrumare în vederea ieșirii din situația de criză personală/familială și consiliere psihologică.
Acest domeniu este coordonat de asistentul social și psihologul centrului care în urma evaluărilor inițiale întocmesc planurile de intervenție, având în vedere:
- Solicitarea diverselor documente ale beneficiarului de la alte instituții publice/private;
- Întocmirea documentelor de admitere;
- Întocmirea planurilor de intervenție și revizuirea acestora;
- Consilierea psihologică a beneficiarului, acolo unde situația o cere;
- Menținerea legăturii cu familia vârstnicului sau cu primăria de domiciliu a acestuia;
- Îndrumarea familiei beneficiarului spre depunerea documentelor unor drepturi bănești conform legislației;
- Facilitarea accesului beneficiarului/aparținătorului legal la dosarul personal.
Servicii medicale - permanente
Terapia medicală de care este responsabilă echipa presupune:
- Procurarea medicamentelor;
- Acordarea medicației conform schemei de tratament;
- Monitorizarea stării de sănătate periodic prin măsurarea tensiunii, a glicemiei sau a temperaturii corporale;
- Transportarea beneficiarului la unitățile spitalicești în vederea realizării consultațiilor, acolo unde este cazul;
- Acordarea primului ajutor în caz de urgență;
- Solicitarea serviciului de urgență atunci când este cazul;
- Prescrierea regimului indicat vârstnicului, în special atunci când acesta este diagnosticat cu diabet.
Servicii de recuperare și reabilitare
Departamentul de recuperare și reabilitare este format din kinetoterapeut și maseur, specialiști ce au în vedere recuperarea vârstnicului sau menținerea statusului locomotor al acestuia. În urma evaluării statusului locomotor se întocmește planul individualizat de intervenție kinetoterapeutică, înregistrându-se periodic progresul/regresul beneficiarului. Fiecare beneficiar are dreptul la 2 ședințe de terapie de recuperare și reabilitare pe săptămână alături de specialist și acces la sala de kinetoterapie în orice moment al zilei. Kinetoterapeutul lucrează întotdeauna împreună cu beneficiarul, efortul depus de beneficiar fiind cel puțin egal cu cel al specialistului. Factorii cei mai importanți care favorizează menținerea sau recuperarea prin kinetoterapie sunt:
- Dorința beneficiarului de a se implica în acest proces;
- Consecvența ședințelor de kinetoterapie;
- Buna relație dintre vârstnic și kinetoterapeut;
- Evitarea sedentarismului.
Servicii de ergoterapie și terapie ocupațională
În contextul schimbărilor apărute la vârsta a treia, resocializarea persoanelor vârstnice din cadrul centrelor rezidențiale specializate pare să fie realizată de cele mai multe ori de ergoterapie sau terapia prin muncă, o formă fundamentală a terapiei ocupaționale, aceasta ajută la valorificarea la maxim a potențialului fizic și psihic. Terapia prin munca vine în întâmpinarea satisfacerii unor nevoi specifice vârstei a treia, și anume:
- nevoi legate de securitate afectivă și afiliere;
- nevoi legate de stima de sine;
- nevoi de socializare și comunicare, reflectate în dorința de prietenie și relații interpersonale apropiate.
Resocializarea prin terapie ocupațională își propune să atingă 3 puncte extrem de importante: prevenirea consecinţelor negative ale îmbătrânirii, menţinerea sferei relaţiilor individului la un nivel optim și intervenția atunci când individul este în dificultate.
Echipa departamentului de ergoterapie și terapie ocupațională este formată din ergoterapeut, instructor educator pentru activități de resocializare dar și voluntari și tineri din cadrul centrelor asociației.
Printre cele mai importante activități în care sunt implicați vârstnicii, enumerăm:
- Vizionări de filme;
- Participări la toate evenimentele agendei culturale lunare;
- Participare la atelierele de lumânări decorative, obiecte handmade, croitorie și țesătorie;
- Teatru;
- Serbarea zilelor de naștere;
- Meloterapie;
- Activități gospodărești (grădinărit, plantare și îngrijire flori).
Servicii de terapie spirituală
Terapia spirituală este relevantă pentru toate persoanele vârstnice instituţionalizate, cu boli cronice sau terminale, persoane cu dizabilităţi deoarece este singura alternativă viabilă pentru evitarea traumei plecării din propria casă sau a copiilor/rudelor, oferindu-le maximum de autonomie, respectul demnităţii umane, individualităţii.
Terapia spirituală, acolo unde este practicată ameliorează suferințele oricărei persoane prin faptul că responsabilizează. Vârstnicul își cunoaște îndatoririle de zi cu zi și anume, să se roage, să ofere timp meditației cu privire la relația dintre el și divinitate, să se împărtășească, să țină cont și să se îngrijească de ceea ce mănâncă (în timpul postului), de ceea ce vorbește, de ceea ce gândește, lucruri care îl fac să se simtă util, găsindu-și astfel un scop pentru a trăi, gândindu-se astfel mai puțin la suferințele fizice.
Beneficiarii complexului rezidențial descoperă prin participarea la Sf. Liturghie zilnic oficiată și la rugăciunile de seară, un nou suport moral și afectiv, fie el în relația cu preotul / consilierul spiritual, fie în relația cu divinitatea sau cu ceilalți colegi care iau parte la același serviciu religios.
Ce condiții de cazare oferim?
Complexul oferă condiții de cazare în camere de 1, 2, 3 sau 4 persoane, în funcție de nevoia de socializare și de interacțiune a beneficiarilor. Camerele pot fi personalizate de fiecare beneficiar în parte pentru ca acomodarea la noul mediu instituțional să fie cât mai ușoară.
Centrul este dotat pentru a facilita acordarea serviciilor de îngrijire:
- Sistem de apelare asistente/nurse calling;
- Sistem sonorizare;
- Sistem supraveghere video pe coridoare și în curtea instituției;
- TV/cameră;
- Baie/cameră;
- Ascensor;
- Instalație avertizare incendiu;
- Acces la computere și internet wireless;
- Bibliotecă cu acces la peste 2000 de volume;
- Ambulanță dotată conform standardelor pentru transportul beneficiarilor la unitățile spitalicești;
- Sala de kinetoterapie și fizioterapie;
- Cabinet medical dotat conform standardelor;
- Telemedicină (ecografie pentru boli cardiologice și interne);
- Zonă de relaxare în aer liber (parc);
- Acces la activități ergoterapeutice și de terapie ocupațională: atelier de croitorie, atelier de lumânări decorative, atelier de obiecte handmade, teatru, cor creștin, fermă de animale, seră de legume, brutărie și patiserie.
Pentru mai multe detalii vă așteptăm la sediul din satul Hârja, comuna Oituz, pe site-ul căminharja.ro (prin rezarea unui loc - http://caminharja.ro/servicii/complexul-rezidential-pentru-persoane-var…) sau pe pagina de facebook a Asociației „Sf. Voievod Ștefan cel Mare – Hârja” și la numărul de telefon 0752270375 de luni până vineri de la ora 08.00 la ora 16.00.
(Liliana Pânzaru - psiholog, Complex Hârja)