Liturghie arhierească în prima zi a Anului Nou, la Roman

Sâmbătă, 1 ianuarie, în prima zi a Noului An, când Biserica prăznuiește Tăierea Împrejur a Domnului Iisus Hristos și este cinstit Sfântul Ierarh Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a săvârșit Sfânta Liturghie în Catedrala arhiepiscopală „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman.

Înconjurat de soborul preoților și diaconilor de la Catedrala arhiepiscopală, dar și de preoți din administrația eparhială, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, a săvârșit Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare în prima zi a Noului An 2022. După citirea Sfintei Evanghelii, Înaltpreasfinția sa a adresat credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură în care a vorbit despre întreita semnificația a primei zile din an:

„Astăzi este o zi însemnată din calendarul de suflet al Bisericii noastre Ortodoxe pentru faptul că avem o triadă de sărbători, fiecare cu semnificația ei. Praznicul Împărătesc de astăzi vine după 8 zile de la Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos, când pruncii erau aduși la templu pentru a fi tăiați împrejur, dacă erau de parte bărbătească. Apoi avem pe marele corifeu, Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, care este cunoscut ca un mare fondator al teologiei creștine prin operele sale, un mare dascăl al înțelegerii Sfintei Scripturi, așa cum vedem în omiliile sale. Tot astăzi sărbătorim și Anul Nou, pentru faptul că are o importanță majoră în mersul liturgic al Bisericii noastre”.

Referindu-se în mod special la Praznicul Împărătesc al Tăierii Împrejur, Înaltpreasfinția Sa a vorbit despre semnificația tăierii împrejur pentru poporul ales, despre importanța numelui lui Dumnezeu primit la Întrupare și începutul mântuirii omului:

 „Tăierea Împrejur însemna în mod special intrarea în rândurile poporului ales și respectarea, în mod deosebit, a cinci precepte ale Legii: să ai conștiința că te tragi din neamul lui Avraam, să ai conștiința că ai credința lui Avraam și o propovăduiești, să fii tăiat împrejur (dacă erai de parte bărbătească), să știi și să împlinești Legea și să respecți ziua de odihnă.

Pentru noi, creștinii, mai important decât gestul în sine al tăierii împrejur este faptul că el se împlinea la 8 zile de la naștere. Atunci Fecioara Maria și Dreptul Iosif au luat Pruncul și L-au dus la templu, iar preotul, după împlinirea actului chirurgical, i-a pus numele Iisus, care se tâlcuiește Cel care mântuiește lumea din întuneric, Care conduce lumea către Canaanul promis de Dumnezeu. Între multele nume ale Sale este însă și Hristos, Care se tâlcuiește Unsul Domnului. Astfel, la 8 zile de la naștere, de la intrarea Sa smerită în timpul istoric, convențional, efemer, Hristos împlinește Legea și devine Fiul poporului ales. Până la punerea numelui de către preot, Dumnezeu nu avea nume, pentru că niciun nume din Vechiul Testament adresat lui Dumnezeu, Adonai, Elohim etc, nu era destul de sugestiv pentru a cuprinde nemărginirea Lui. Dar prin coborârea lui Dumnezeu în timpul nostru El primește un nume, în Pruncul Iisus locuind toată plinătatea dumnezeirii. Așadar, astăzi Dumnezeu primește un nume, iar numele Lui este Iisus Hristos. Odată cu punerea numelui, El începe să mântuiască lumea”.

Totodată, Înaltpreasfinția sa a spus că pentru creștinul de astăzi tăierea împrejur este reprezentată de primirea Botezului și începerea unei vieți noi în Hristos:

„Noi, care trăim în lumea aceasta, ne altoim pe Hristos - vița cea adevărată, pentru a avea viață din viața lui Dumnezeu. Când intrăm în timpul lui Dumnezeu, atunci facem parte din Biserica Lui. Când primim Botezul treimic, înseamnă că am intrat ca niște cărămizi vii și conștiente în edificiul spiritual al Bisericii, al cărei cap este Hristos. Fiecare cărămidă vie din acest edificiu spiritual este legată prin Duhul Sfânt de Hristos și primește pecetluirea harului dumnezeiesc”.

În finalul cuvântului său, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a îndemnat pe credincioși ca începând din prima zi a noului an să înalțe rugăciuni către Dumnezeu, să aibă o viață curată și să urmeze lui Hristos, toate acestea având ca rezultat atragerea milei dumnezeiești și speranța într-un timp mai bun:

„Această zi este importantă, deoarece avem posibilitatea să atragem mila lui Dumnezeu în acest timp curgător, în care suntem chemați să ne curățim de păcate și să urmăm lui Hristos. Să sperăm că acest an nou va fi un an al vindecării, al liniștii, al mântuirii”.

Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Paraschevi” a Catedralei mușatine.