Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Pr. Ilarion Mâță, consilier la Sectorul Social-Filantropic și de Misiune al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, a susținut o prezentare despre „Rolul serviciilor socio-medicale ale Bisericii Ortodoxe Române în viața vârstnicilor". În cadrul prezentării s-a realizat o analiză comparativă a două servicii sociale dedicate îngrijirii vârstnicilor: Cămine pentru persoane vârstnice (cod 8730 CR-V-I) și Centre rezidențiale de îngrijire și asistență medico-socială pentru persoane vârstnice, bolnavi cronici în fază terminală (cod 8710 CRMS-I).
Rolul Crucial al Căminelor și Centrelor de Îngrijire
Căminele (8730 CR-V-I): Căminele pentru persoane vârstnice sunt dedicate celor care necesită îngrijire medicală permanentă, care nu poate fi asigurată la domiciliu. Aceste instituții sunt esențiale pentru persoanele care:
- Necesită îngrijire specializată și constantă.
- Nu se pot gospodări singure.
- Sunt lipsite de susținători legali sau aceștia nu pot să își îndeplinească obligațiile din cauza stării de sănătate, situației economice sau sarcinilor familiale.
- Nu au locuință și nu realizează venituri proprii.
Avantaje:
- Posibilitatea de accesare a subvenției în baza Legii 34/1998.
Dezavantaje:
- Standardele minime de calitate emise de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) sunt numeroase și în continuă schimbare.
- Numărul mare de angajați necesari, un dezavantaj menționat de multe alte cămine.
Centrele (8710 CRMS-I): Centrele rezidențiale de îngrijire și asistență medico-socială sunt destinate în primul rând persoanelor cu afecțiuni cronice care necesită supraveghere, asistare, îngrijire și tratament, fie permanent, fie temporar. Aceste centre sunt esențiale pentru persoanele care, din diverse motive – economice, fizice, psihice sau sociale – nu își pot asigura nevoile sociale și nu pot dezvolta capacitățile necesare pentru integrarea socială.
Avantaje:
- Standardele minime de calitate emise de MMSS sunt într-un număr mai mic.
- Posibilitatea de accesare a subvenției în baza Legii 34/1998, cu posibilitatea diminuării dacă există și alte surse publice de finanțare.
- CRMS-urile pot obține și licență de la Ministerul Sănătății, devenind eligibile pentru accesarea subvenției prin bugetul Ministerului Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Dezavantaje:
- Neclarități în procesul de inspecție, din cauza numărului redus de centre de acest tip în țară.
- Confuzii frecvente între CRMS și UMS (Unități Medico-Sociale).
Importanța Preoților în Comunitățile de Seniori
Un alt punct important al congresului a fost recunoașterea rolului esențial pe care preoții îl joacă în comunitățile de seniori din România. Foarte mulți vorbitori au subliniat importanța prezenței și implicării acestora în viața vârstnicilor, nu doar pentru sprijinul spiritual, dar și pentru îngrijirea morală și emoțională, contribuind astfel la bunăstarea generală a seniorilor.
Concluzii și Perspective
Congresul Național de Îmbătrânire Activă din acest an a evidențiat din nou necesitatea unor politici și servicii sociale bine structurate, care să răspundă nevoilor tot mai complexe ale populației vârstnice din România. În același timp, a fost subliniată contribuția fundamentală a Bisericii Ortodoxe Române și a altor organizații implicate în asigurarea unui trai decent și demn pentru vârstnici.
Cu toate acestea, provocările rămân semnificative, iar cooperarea între instituțiile statului, sectorul non-guvernamental și biserică este esențială pentru a putea oferi servicii de calitate și suport moral celor mai vulnerabili membri ai societății noastre.