Botezul Mântuitorului Iisus Hristos în apa Iordanului a fost serbat cu aleasă și sfântă bucurie la Catedrala Arhiepiscopală „Sf. Cuv. Parascheva” din Roman. Aici, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, a oficiat Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, după care a urmat Sfințirea cea Mare a Apei. Alături de Ierarh, la acest Praznic Împărătesc a fost prezent părintele Pimen Costea, Vicar Eparhial, alături de preoți slujitori şi diaconi ai Catedralei arhiepiscopale.
După oficierea Sfintei Liturghii a urmat slujba Sfințirii celei Mari a Apei, de către Părintele Arhiepiscop Ioachim.
În cuvântul de învăţătură rostit, Ierarhul a explicat semnificația Botezului Domnului în apele Iordanului:
Noi suntem chipuri ale lui Dumnezeu care în viața acesta pământească ne căutăm asemănarea. A fi asemenea cu Dumnezeu înseamnă a fi ca El, a căuta ca și EL, a descoperi în celălalt chipul Lui Dumnezeu iubire și asemenea lui Hristos să te răstignești împreună cu El ca să mori împreună cu El și apoi să înviezi împreună cu El. În crucea de pe Golgota se vede că s-a răstignit iubirea. Hristos când a venit la plinirea vremii a luat cu Sine păcatele noastre și le-a țintuit pe lemnul Crucii, apoi a fost așezat în mormânt iar cu sufletul a coborât până la iad. Iisus se afundă în apele Iordanului, iar când mâna Botezătorului Îi atinge creștetul, cerurile se deschid și se face auzită vocea Tatălui, iar Sfântul Duh coboară făcându-se vizibil în chipul unui porumbel alb. Așadar, între Iisus Hristos și Dumnezeu nu există nici distanță, nici bariere: Mântuitorul este om deplin și Dumnezeu deplin. În același timp este om trăitor pe pământ, amestecat între muritorii păcătoși care se pocăiesc, pelerin terestru ca și noi, El rămâne în intimitatea Tatălui, față în față cu El. Botezul este prefigurarea pogorârii lui Hristos în apele negre ale morții, pentru a lua asupra lui păcatele și suferințele noastre.
Tot acum, Ierarhul a explicat cum prin Iisus Hristos toată creația este restaurată în Duhul Sfânt.
Ce-ți este ție, mare, că ai fugit? Și ție, Iordane, că te-ai întors înapoi? Deci iată cum participă întreaga creație la acest praznic? Căci în altă stihiră se spune: Cerul a dat steaua, pământul a dat pe Preasfânta Fecioară Născătoare de Dumnezeu, munții au dat peștera izvoarele au dat apele; deci toate participă la punerea în evidență a Creației Sale pe care a dat-o nouă ca să o administrăm! Aceste picături de agheasmă pe care le-am binecuvântat și pe care le răspândim asupra frățiilor voastre să fie acele picături de har care animă, care dă putere , care iluminează sufletele și trupurile noastre. Noi trebuie să simțim cu dimensiunea credinței Duhul cel Sfânt care s-a așezat în apă, pentru faptul că Harul lui Dumnezeu nu se epuizează niciodată! Drumul către Împărăția lui Dumnezeu nu este decât prin biserică. Gustați din izvorul cel plin de har și aveți credință că vă veți mântui și vă veți vindeca, pentru faptul că orice dar al lui Dumnezeu este taumaturgic. Binecuvântarea lui Dumnezeu să fie peste voi toți cu al Său Har, ca a Sa iubire de oameni, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor!
La impresionanta slujbă de astăzi au participat credincioși romașcani, care au venit pentru a asculta cuvântul Chiriarhului, dar și pentru a primi sticluțe cu Aghiasmă Mare.
Sărbătoarea Botezului Domnului, numită și Epifania sau Teofania, este una dintre cele mai mari sărbători ale creștinătății. Ea are o semnificație deosebită pentru viața creștină, deoarece nimeni nu poate deveni creștin fără Botez.
(pr. Daniel Marari)