Cu ocazia Zilei de Conștientizare a Autismului celebrată în întreaga lume între 26 martie și 2 aprilie, elevii și profesorii Școlii Mușatinii au pregătit o activitate specială. Scopul a fost de a crește gradul de conștientizare printre cei 50 de elevi, cu vârste cuprinse între 4 și 8 ani, de la grădiniță, clasele întâi și a doua, precum și cei care frecventează Centrul de Zi. Elevii au făcut fluturi albaștri din panglici și inimi pentru a reprezenta simbolul autismului. În plus, toată lumea a purtat haine albastre, culoarea asociată cu autismul.
Activitatea a avut ca scop educarea copiilor cu privire la autism, o tulburare de dezvoltare care afectează comunicarea și comportamentul. În timpul lecției de 45 de minute, elevii au învățat că persoanele cu autism percep lumea în mod diferit, deoarece creierul lor procesează informațiile în mod diferit față de indivizii neurotipici. Deși autismul nu poate fi vindecat, persoanele cu autism pot învăța să se integreze în societate, în funcție de gravitatea afecțiunii și accesul la educație și terapie.
Școala a folosit ocazia pentru a sublinia faptul că autismul nu este o boală mentală, ci o tulburare neurobiologică. Afectează percepția unei persoane asupra lumii, inclusiv sunete, imagini, obiecte, oameni și acțiuni. Activitatea a fost încheiată cu mesajul că acceptarea persoanelor cu autism și ajutarea lor cu metode specifice le va permite să găsească bucurie în ceea ce fac, cine sunt și viața pe care au primit-o ca dar.
Început de primăvară timidă, cu un soare care încearcă să se joace cu ploaia. Este sfârșit de săptămână. Însă săptămâna aceasta, 26 martie - 2 aprilie, lumea întreagă sărbătorește Ziua Autismului. Este un prilej și pentru noi, aici, la Școala Mușatinii, să marcăm, în felul nostru, acest moment. Așa că ne-am pregătit, elevi și învățătoare, am făcut fluturași albaștri din panglicuțe pe care am lipit niște inimioare! Albastru este culoarea simbol a autismului și de aceea am venit azi la scoală îmbrăcați cu ceva albastru. Albastru ca cerul…care ne cuprinde pe toți, oricât de diferiți am fi.
Dar ce este autismul? Vă întrebați poate… Copii și adulți spunem „Copii care sunt în lumea lor”. ,,Oh, nu, copii care sunt în lumea noastră, dar pe care o percep diferit, încât ea devine o lume a lor …” Vreme de 45 de minute am încercat să pătrundem și noi în această lume a celor diagnosticați cu autism.
În acest timp, cei 50 de copii de la clasa 0, clasa 1, clasa a 2-a, dar și copiii de la Centrul de zi, au aflat că autismul este o tulburare de dezvoltare care afectează comunicarea socială și comportamentul. El apare încă de la naștere, iar știința nu i-a găsit încă soluții de „vindecare”. Însă persoanele cu autism se pot integra în societate, fiecare în funcție de cât de grav este afectat, dar și de metodele educative și terapeutice la care are acces. De aceea, este important să acționam cu toții, fiecare cum putem, să integrăm aceste persoane în comunitatea din care facem parte. Important de reținut este faptul că autismul nu este o boală mintală pur și simplu, ci este o tulburare neuro-biologică asimilată cu o dizabilitate cognitivă. Pur și simplu creierul persoanelor care suferă de autism funcționează altfel, percepe altfel lumea din jur: sunetele, imaginile, obiectele, oamenii, acțiunile … Astfel, cei mici au fost îndemnați să înțeleagă că persoanele cu autism sunt diferite, unice și de aceea vorbim despre autism ca fiind un spectru, adică un evantai de niveluri de gravitate raportat la ceea ce numim noi normalitate.
Apoi, copiilor le-a fost prezentat un document conceput special pentru Ziua autismului de Twinkl (un site educativ), o prezentare despre conștientizarea autismului. Copiii de la mic la mare s-au întrecut care să citească. Acesta a fost un bun prilej de a discuta despre faptul că persoanele cu autism sunt sensibili la sunete sau atingeri, pe care le pot resimți mult mai puternic sau mai puțin puternic decât noi.
Activitatea a continuat cu un mic reportaj realizat de HELP AUTISM – ÎN MINTEA UNUI COPIL CU AUTISM, din care copiii au putut înțelege ce se întâmplă în mintea unei persoane cu autism în care lumea aduce cu sine un vacarm care împiedică o bună comunicare. Copiii cu autism nu sunt nici surzi, nici în lumea lor, nici nu refuză să comunice, ci NU POT, deoarece creierul lor funcționează altfel.
În încheiere s-a subliniat faptul că este important ca noi toți să vedem că acești copii cu autism sunt, înainte de toate, copii, care au aptitudini și calități, ca toți ceilalți. Recomandarea noastră pentru toți beneficiarii serviciilor Fundației Melchisedec, copii, tineri sau adulți, este acceptarea: un copil cu autism trebuie acceptat așa cum este, trebuie ajutat prin metode specifice, încât cu ajutorul terapeuților persoana cu autism să reușească să ajungă să se bucure de ceea ce face, de ceea ce este, de viața pe care Domnul i-a dat-o în dar. Și, nu în ultimul rând, lăsați copiii să devină întru Domnul „cea mai bună variantă a lor din toate lumile posibile”. Dacă pictează să picteze, dacă știu să cânte să cânte, dacă știu pe de rost toate speciile de dinozauri, să le caute. Într-o zi dinozaurii se vor metamorfoza în mașini, în colecții de hârtie, în limbi străine pe care nimeni nu le vorbește, până când pasiunea va deveni poate o meserie, sau în orice caz modul lor de a se bucura de lumea din jur.
Să ne bucuram în fiecare zi unii de alții, pentru că Domnul ne iubește pe toți, așa diferiți și unici cum suntem fiecare pe acest pământ. (rasofora Miriam Dascălu)