Reuniunea reprezentanților ONG-urilor eparhiale și a Birourilor de asistență socială din Arhiepiscopia Romanului și Bacăului

Pe data de 10 februarie 2022 s-a desfășurat evenimentul „Întâlnirea reprezentanților ONG-urilor eparhiale”, având ca locație Protoieria Onești. Gazda întâlnirii a fost Asociația „În lumina lui Hristos” – Mănăstirea Cașin și Asociația „Patmos” Onești.

Ziua a început cu Acatistul Sf. Haralambie, urmat de săvârșirea Sfintei Liturghii, fiind oficiate la Capela Sf. Ioan Teologul a Protoieriei Onești.

Pr. consilier eparhial Ilarion Mâță a avut cuvântul de deschidere al evenimentului, prezentând astfel și contextul acestei întâlniri.

Arhim. Pimen Costea, Vicar eparhial – Președintele Fundației „Episcop Melchisedec” Roman, a prezentat importanța coeziunii activităților sociale derulate de ONG-urile eparhiale, unde a descris multitudinea serviciilor sociale pe care le oferă ONG-urile aflate sub tutela Arhiepiscopiei și care vin în folosul și în slujirea aproapelui nostru.

În continuarea evenimentului, Pr. Protopop Ioan Bârgăoanu, a vorbit despre rolul serviciilor sociale oferite de Protoieria Onești în urbea oneșteană, prezentând proiectele și programele eparhiale ca și: „Masa Bucuriei”, „Prânzul Ștefanian”, cele 7 „Case Sociale pentru familii dezavantajate”, „Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți”, „Fii dar din darul lui Dumnezeu”, „Fii și tu Nicușor”, școlile și taberele de vară și programul social oferit persoanelor vârstnice „Încălzim suflete”.

Arhim. Pimen Costea, a luat cuvântul din nou, prezentând oportunitățile înființării unei federații în cadrul Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului. Odată cu aceasta s-a propus și o denumire a  federației din partea membrilor ONG-urilor, votându-se pentru titlul de „Federația ARBORE”, fiind un acronim pentru Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, ONG-uri Recunoscute și Egale.

S-a deschis și subiectul proiectului „Banca pentru rechizite”, la care și-au arătat deschiderea toți participanții la eveniment, urmând să fie implementat cât de curând pe tot teritoriul Arhiepiscopiei.

„Banca pentru alimente” este un proiect eparhial, inițiat de Sectorul Social-Filantropic, care dorește să sprijine copiii defavorizați din cadrul Centrelor de zi pentru copii ce provin din cele 5 protopopiate și din cele 18 ONG-uri ale Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului.

Dl. Director Ec. Gelu Marcu, a adus câteva lămuriri cu privire la finanțarea de la bugetul de stat atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice.

S-au precizat cele 71 de tipuri de servicii socio-medicale și educaționale oferite de ONG-urile eparhiei, după care s-a făcut o retrospectivă a proiectelor și programelor sociale eparhiale de către Pr. Consilier Ilarion Mâță, cu ocazia Anului Omagial al pastorației românilor din afara României și al anului comemorativ al celor adormiți întru Domnul.

Programul lunii pentru viață a fost și el prezentat în cadrul acestui eveniment, alături de toate strategiile educației pentru viață, precum: dezbaterile publice, prelegerile/conferințele care vor fi susținute, activitățile Centrelor de consiliere și sprijin pentru părinți și copii, workshopuri,  campaniile pro-viață din școli și licee, proiecțiile de film pro-viață și marșul pentru viață care se va desfășura anul acesta.

Doamna Andreea Alixandrescu, președintele Asociației Wised Dărmănești și consultant finanțări fonduri europene, a propus proiectele de finanțare din fonduri nerambursabile pe care ONG-urile le pot accesa, în funcție de locația fiecăruia.

Anul omagial al rugăciunii în viața Bisericii și a creștinului și Anul comemorativ al sfinților isihaști a venit cu o propunere a unui program social eparhial pentru înființarea de Centru isihast în care să fie implicați beneficiarii programelor sociale în viața isihastă, promovând practicarea Rugăciunii inimii și lecturile filocalice, pr. Gheorghe Leuștean având onoarea de a prezenta din experiența programului duhovnicesc zilnic de la Centrul Sf. Paisie Aghioritul al Asociației Suroti, Mănăstirea Cașin.

S-a desfășurat și o sesiune de lucru pe echipe, prin care furnizorii neacreditați au văzut care este procesul de acreditare, completând totodată cererea de acreditare a furnizorului de servicii sociale (Anexa 2) și angajamentul furnizorului de servicii sociale (Anexa 3) din HG nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, dar și procesul de licențiere al unui serviciu social, prezentându-li-se toate documentele necesare dosarului de licențiere.

„Expansiunea agresivă pe care îl au denominațiunile noncreștite mai ales în spațiile rurale, în special în comunitățile de romi, care luptă foarte mult să-i corupă pe copii și se folosesc de toate mijloacele pe care le au la îndemână pentru a face acest lucru, exemplu fiind câteva școli de stat din București care au fost cumpărate de protestanți și în care s-au adus două materii opționale, le-a adus și statutul de școli confesionale. Ar fi cazul să implementăm soluții care să vină ortodoxiei în ajutor, soluția fiind conlucrarea cu tinerii din școli spre formarea lor atât duhovnicească, cât și academică. De asemena, persoanele cu dizabilități reprezintă o categorie pe care trebuie să o avem în vedere. O astfel de preocupare necesită o logistică specială și un altfel de personal calificat. O altă problematică ar fi beneficiarii fără adăpost care au nevoie de foarte mult sprijin. Este foarte important pentru noi să facem ca acest serviciu social integrat să funcționeze ca atare. Vă îndemn pe toți cei prezenți să alegeți ceea ce este oportun pentru fiecare dintre voi, urmând ca prin aceasta să fiți funcționali pe toate planurile și să fiți cât mai de folos celor pe care îi aveți în preajmă și celor cărora viața nu le-a fost favorabilă.” (Arhim. Pimen Costea)

Sperăm ca acest eveniment să dea continuitate tuturor acţiunilor filantropice desfăşurate de Arhiepiscopia Romanului şi Bacăului. (Oana Ariton)