Catedrala Mitropolitană din Iaşi, cel mai mare locaș de cult din capitala Moldovei, şi-a sărbătorit astăzi hramul istoric - sărbătoarea Întâmpinării Domnului. Sfânta Liturghie a fost săvârșită cu acest prilej de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, împreună cu alți șase ierarhi: membrii sinodului mitropolitan al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și doi arhierei basarabeni - Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Mitropolitul Basarabiei și Exarh al Plaiurilor și Preasfințitul Părinte Antonie, Episcop de Bălți. Un număr limitat de credincioși a fost prezent la slujba arhierească în interiorul catedralei, respectându-se măsurile de distanțare sanitară.
Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan, pericopa evanghelică a fost tâlcuită de IPS Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului.
Ierarhul romașcan a vorbit în cuvântul său despre importanța acestei sărbători a Întâmpinării Domnului Iisus Hristos ca prunc dumnezeiesc.
Contemplând profunzimea acestei sărbători și lăsând misterul să vorbească de el însuși în inima noastră, vom înțelege că Dumnezeu ne revelează imaginea Bisericii spirituale, în ipostaza ei de Trup Tainic al Mântuitorului. Cu ochi de gând vedem pe Pruncul Iisus, în Care Se găsește toată plinătatea dumnezeirii, ca Împărat al slavei intrând solemn în Templul Vechiului Testament, El Care era Templul Noului Testament. El nu avea nevoie să respecte această cutumă a Legii vechi, așa cum, mai târziu, pe malul Iordanului, se va duce la Ioan să-i ceară Botezul Pocăinței, deși nu avea nevoie de iertarea păcatelor...Când este vorba de un eveniment mântuitor, ca cel de astăzi, nu trebuie să rămânem doar la aspectul exterior al acestuia. În Prezentarea Pruncului Iisus la Templu trebuie să vedem icoana sau imaginea fiecăruia dintre noi care ne aducem aminte de intrarea noastră, la patruzeci de zile de la naștere, în Biserica slavei, pentru a primi re-Nașterea prin apă și Duh, Botezul și celelalte taine de inițiere, Mirungerea și Euharistia. Icoana Întâmpinării Domnului întruchipează toate aceste Taine mântuitoare.
De asemenea, Chiriarhul a vorbit și despre semnificația icoanei ce înfățișează acest praznic împărătesc.
Icoana Întâmpinării Domnului este simbolul Sfintei Euharistii. În iconografia ortodoxă vedem pe Maica Domnului care oferă pe Pruncul Iisus, Dreptului Simeon, care Îl primește cu mâinile întinse. Deci, înțelegem acum că în peștera Bethleemului (numit și Casa Pâinii) a coborât din ceruri ca pe o scară (Maica Vieții noastre, Fecioara Maria) Pâinea Vieții, pe care dacă o mănâncă cineva nu mai moare. Simeon nu trăia decât numai pentru această întâlnire prin care i s-au împlinit așteptările sale. Așadar, putem numi sărbătoarea de astăzi: Întâlnire spre împlinire, deoarece atunci când te împărtășești cu Hristos euharistic, te împlinești și te odihnești întru El. După ce L-a simțit pe Dumnezeu în brațele sale, s-a odihnit întru Dânsul și a exprimat, din inspirația Duhului Sfânt, cunoscuta rugăciune: „Acum slobozește pe robul tău Stăpâne….”
La finalul Sfintei Liturghii, Mitropolitul Teofan al Moldovei și Bucovinei a spus: „Mergem la casele noastre cu bucuria că ne-am întâlnit cu Domnul”.
Pe lângă hramul Întâmpinării Domnului, Ansamblul mitropolitan din Iaşi mai are hramurile „Sfânta Cuvioasă Parascheva” şi „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” – ocrotitorul vechii catedrale.
(pr. Daniel Marari)