Serbarea Preasfintei Treimi a fost prăznuită și în orașul Roman, unde, la Catedrala arhiepiscopală „Sf. Cuv. Parascheva” a fost oficiată de către IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim al Romanului și Bacăului, Sfânta Liturghie baptismală, alături de preoți și diaconi slujitori și de numeros popor.
Luni, 28 mai 2018, la primele ore ale zilei, când creștinătatea prăznuiește Sfânta Treime, la Catedrala arhiepiscopală „Sf. Cuv. Parascheva” din Roman, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachim a oficiat Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie și apoi taina botezului pentru pruncul Teodor-Nectarie al familiei preotului Petrică Gheorghiu de la metocul chiriarhal „Sf. Ioachim și Ana” din Roman.
În cuvântul Său Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachim a explicat semnificația teologică a unor termeni treimici prezenți în Sfânta Scriptură și în scrierile sfinților părinți ai bisericii, a relatat mărturiile biblice ale descoperirii lui Dumnezeu în istorie precizând totodată faptul că fiecare persoană umană se întâlnește cu Dumnezeu în viața sa din momentul primirii Sfântului Botez, iar viața omului nu este altceva decât o continuă creștere spirituală în Duhul Sfânt.
Preasfânta Treime nu poate intra în parametrii gândirii noastre empirice, pur umane, pentru faptul că este imposibil pentru noi care suntem imperfecți, deși avem o minte și suntem inteligenți și am adunat cunoștințe multe, totuși asta nu înseamnă că putem intra în Sânurile Preasfintei Treimi, în esența Sa. Dumnezeu se manifestă atât cât voiește El și cât ne este nouă dat ca să cunoaștem calea către mântuire și să ajungem la asemănarea cu El. S-au făcut multe cateheze pe această temă de-a lungul timpului în Biserica Ortodoxă, dar manifestarea lui Dumnezeu cea mai autentică este Iubirea Sa. Hristos ne îndeamnă să fim și să rămânem întru iubirea Sa. Tocmai de aceea la Pogorârea Duhului Sfânt, când s-a întemeiat Biserica văzută din lumea aceasta, au fost acele Rusalii universale prin care noi, dacă suntem receptacolii Duhului Sfânt și Îl primim prin Botez, atunci ne facem cărămizi vii ale Trupului Tainic al Mântuitorului nostru, care este Biserica. Să urcăm treptat prin faptele noastre pe treptele desăvârșirii căutând asemănarea cu El și rămânând întru iubirea Lui.
Părintele Arhiepiscop a explicat și semnificația botezului creștin, felicitând totodată tânăra familie.
Astăzi, am avut prilejul de a pune în Liturghie și a săvârși botezul unui prunc care a fost adus de părinții săi biologici, dar el începând de astăzi a devenit un fiu al Împărăției lui Dumnezeu. Nașterea biologică este cea după Trup, dar nașterea teologică este ceva mai presus de înțelegerea noastră, pentru faptul că a te renaște din nou înseamnă a intra într-un metafizic mai presus de mintea omenească. Omul are tendința universului necreat care este Dumnezeu. Omul se manifestă și crește prin cunoaștere și doar așa el avansează către profunzimile lui Dumnezeu. Un copil, exprimă în miniatură frumusețea Prea Sfintei Treimi. Felicităm pe părinții care au născut pe acest prunc Teodor Nectarie.
La final, Ierarhul a oferit tinerei familii și un certificat de Botez care să ateste calitatea de creștin ortodox a pruncului Teodor Nectarie.
Sărbătoarea Preasfintei Treimi este aşezată imediat după Pogorârea Sfântului Duh, când se descoperă oamenilor şi a treia Persoană a Sfintei Treimi, pentru a arăta că mântuirea oamenilor de păcat este opera Sfintei Treimi, adică a Tatălui, prin hotărârea şi făgăduinţa Răscumpărării, a Fiului, prin Patimi şi Înviere, şi a Duhului Sfânt, prin venirea Sa la Cincizecime.
(Pr. Daniel Marari)