„Și dacă eu nu sunt Lumina,
Ci doar un smerit făclier,
Atunci nu pot fi nici Cuvântul,
Ci vocea Celui venit din cer.”
Așa a zis Ioan profetul,
Atunci când boteza-n Iordan.
Și tot așa zice și astăzi,
Acum, la început de an.
Ioan, asemuit c-un înger,
Un chip de om înaripat,
A fost trimis s-arate lumii
Cuvântul Vieții întrupat.
Veneau la el ca la Mesia –
Mulțime multă de popor –
Dar el, smerit, mereu le spune:
„Eu sunt doar înainte-mergător.
Am fost trimis să tai ciulinii
Și să-i arunc pe toți în foc;
Ca un drumar să gătesc calea,
Ca El să meargă-n orice loc.
Eu doar îi pregătesc lopata
Cu care El va vântura
grâul din arie. Iar pleava,
în foc nestins va arunca.
Eu vă botez pe voi cu apă,
Dar El cu Duhul cel ardent.
Botezul meu prefigurează
Pe cel rusalic, evident!
Eu sunt, în timpul cronologic,
Cu șase luni ‘naintea Lui.
Însă, în timpul metafizic,
El e din veacul veacului.
Cu mintea mea cea limitată
Al Lui mister nu-l înțeleg!
Eu nu sunt vrednic nici cureaua
De la sandală să-i dezleg.
Eu predic totuși pocăința
Și El va face tot la fel,
Însă nu-s eu ce iert păcatul,
Asta o face numai El.”
Ioan și-a stabilit morala
Pe patru trepte sau virtuți,
Pe care Mielul așeza-va
Toți cei prin Duhul renăscuți.
Din ce-nvăța el în pustie
Distingem că Ioan fixa
Smerenia, dreptatea, cumpătarea
Și bărbăția, precum el spunea.
Apoi Iisus pe-acestea patru
Așază trei, ca un tricher:
Credința cu nădejdea și iubirea,
Prin care ne urcăm spre cer.
Iar când Iisus iese din apa,
În care el L-a botezat,
Ioan presimte-n al său suflet
Că timpul lui s-a încheiat.
*Meditație lirică în Duminica dinaintea Teofaniei