Școala și Biserica sunt două instituții a căror preocupare primordială comună este formarea și pregătirea omului pentru viață. Pe de o parte, Școala informează și pregătește elevii pentru a le asigura maturitatea necesară integrării în mecanismul complex al societății aflate mereu în schimbare și pentru a menține continuitatea în perpetuarea valorilor de-a lungul generațiilor, iar pe de alta, Biserica înnobilează ființa umană pregătind-o și conștientizând-o în legătură cu valoarea capacităților spirituale cu care este înzestrată, cu importanța comuniunii cu semenii și cu Dumnezeu și, mai ales, cu însușirea dimensiunii și calității teologice a vieții și pregătirea pentru veșnicie.
Desprinsă din pridvorul Bisericii, Școala continuă să modeleze mintea și comportamentul tinerilor sprijinindu-se pe valorile perene pe care patrimoniul creștin le-a semănat în conștiința istoriei ultimilor două mii de ani. Și astăzi, cadrele didactice continuă să fie apostolii neamului, a căror preocupare fundamentală este transmiterea valorilor cardinale generațiilor de elevi, împlinindu-și prin aceasta vocația și asumându-și crucea iluminării prin educație a acestui popor binecuvântat de Dumnezeu. De altfel, toată această grijă pentru activitatea intelectuală și viața spirituală promovată de cele două instituții, care sunt plămânii unei societăți sănătoase, nu ar fi posibilă fără implicarea jertfelnică a cadrelor didactice și a preoților.
Efortul neprețuit al profesorului, dincolo de neajunsurile materiale sau logistice, de criza medicală, socială, politică sau energetică, poate aduce speranță în inimile părinților, poate schimba la față în bine generații de oameni și, nu în ultimul rând, poate salva un neam. Astfel, vocația de dascăl de școală este complexă și dificilă prin efortul concertat al factorilor educaționali responsabili, dar și nobilă, prin structura și rezultatele ei.
Totodată, școala este mediul în care elevii culeg rigoarea cunoștințelor, își șlefuiesc comportamentul, își definesc personalitatea, își însușesc modele pentru viață și se maturizează, devenind conștiințele societății de mâine care vor hotărî destinul acestei țări. Anii de școală sunt definitorii pentru devenirea unui tânăr, iar efortul comun al dascălilor îi poate asigura acestuia perspectiva evaluării corecte a propriilor capacități și luarea celor mai bune decizii în viață.
În acest context al unui nou început și cu gânduri animate de speranță, adresez cadrelor didactice care își desfășoară activitatea în școlile din cuprinsul administrativ-canonic al Eparhiei Romanului și Bacăului, dar și tuturor preșcolarilor și elevilor de la toate ciclurile de învățământ, părintești binecuvântări însoțite de cele mai alese gânduri de prețuire și urări de sănătate, putere de muncă, inspirație și rezultate frumoase celor care se pregătesc pentru examenele de Evaluare Națională sau de Bacalaureat.
† IOACHIM,
Arhiepiscopul Romanului și Bacăului