Sfântul Mare Mucenic Dimitrie este cinstit pe data de 26 octombrie. A trăit în timpul împăraților Dioclețian (284-305) și Maximian (286-305). Din viața sa, înscrisă în Sinaxare, aflăm că a fost fiul prefectului din Tesalonic. Datorita calitaților sale, este numit după moartea tatălui său, guvernator al Tesalonicului. Ținând seama de faptul că Dimitrie nu a ascuns că este creștin, a fost întemnițat. În vremea aceea, creștinii erau trimiși ca pedeapsă, să lupte cu gladiatorii. În aceste lupte, creștinii erau victime sigure. Potrivit tradiției, Nestor - un tânar creștin, cere binecuvântarea de la Sfântul Dimitrie să-l omoare pe Lie, gladiatorul favorit al împaratului, pentru a pune capăt luptelor sângeroase. Dimitrie îl va însemna cu semnul sfintei cruci pe frunte și îi va spune: "Du-te și pe Lie îl vei birui, iar pe Hristos Îl vei mărturisi". Prin rugăciunele Sfântului Dimitrie, Nestor reușește să-l străpungă cu lancea pe Lie. La finalul acestei lupte, împaratul Maximian poruncește ca lui Nestor să i se taie capul, iar Dimitrie să fie străpuns cu sulițele. Din trupul lui Dimitrie, nu a curs sânge, ci mir tămăduitor de boli.
Conform cercetărilor, Sfântul Dimitrie a fost martirizat la Sirmium (Sremska Mitrovita, în Serbia), iar moaștele sale au fost aduse în Tesalonic, la 26 octombrie 413. Biserica actuală în care se afla moaștele Sfântului Mucenic Dimitrie a fost construită la puțin timp de la incendiul bisericii ridicate de guvernatorul Leontie, din anii 626-634. A fost transformată în moschee în anul 1493 și redată cultului creștin în 1912.
Sfântul Mare Mucenic Dimitrie în iconografie
În primele reprezentări, Sfântul Mucenic Dimitrie nu apare ca fiind militar, ci într-un costum civil care aparţinea clasei senatoriale. Amintim că în anul 2000, David Woods a lansat o ipoteză legată de cultul Sfantului Dimitrie, în care susţine că acest cult s-a dezvoltat prin mutarea moaştelor mucenicilor militari Chelidonius şi Emeterius, din Spania la Tesalonic. Guvernatorul Leontie va primi vindecare în urma sărutării acestor moaşte, în anul 413. Dorind să afle cui aparţin moaştele, David Woods precizează că s-a interpretat greşit inscripţia de la locul moaştelor. S-a citit Demeterius în loc de Emeterius. Această ipoteză, ar putea fi un răspuns la reprezentarea iconografică a Sfântului Dimitrie în chip de militar.
Pe o gravură în fildeş din secolul al X-lea întâlnită în Constantinopol, Sfântul Dimitrie este reprezentat ca soldat de infanterie. Însă, o icoană din secolul al XI-lea din Sinai îl arata ca fiind civil.
O altă icoană din Sinai, datând din perioada cruciadelor, pictata în a doua jumătate a secolului al XII-lea, îl înfăţişează pe Sfântul Dimitrie alături de Sfântul Gheorghe. Cei doi sunt reprezentaţi călare, Sfântul Dimitrie pe un cal negru, iar Sfântul Gheorghe pe un cal alb. În timp ce Sfântul Gheorghe este reprezentat împungând cu suliţa un balaur, Sfântul Dimitrie este înfăţişat învingandu-l pe gladiatorul Lie. Având în vedere că Sfântul Dimitrie l-a învins pe Lie prin rugăciune, nu direct în luptă, această reprezentare face trimitere la războiul nevăzut. În icoanele recente, mai ales din Grecia, în spatele Sfantului Dimitrie apare în fundal, Turnul Alb din Salonic.
Originea numelui Dimitrie
Originea numelui Dimitrie e greceasca şi aminteşte de vechea zeiţă Demeter. Creştinismul a impus numele masculin Demetrios, explicat uneori ca simplificare a lui demometer, "maica poporului” (demos = popor; meter = mama), pronunţat în neogreaca dimomitir. La noi, pe lângă numele bărbăteşti Dumitru, Dimitrie (cu prescurtări ca Mitrea, Mitru, Mitu, Dima şi diminutive ca Mitrus, Mitrut, Mitrel, Mitrica, Mâţuş, Mitel, Mitică, iar uneori Mitty, sub influenţa occidentală), exista şi numele femeiesc Dumitra (de unde Mită şi alte forme diminutivate).
Troparul Sfantului Dimitrie
Mare apărător te-a aflat intru primejdii lumea, purtătorule de chinuri, pe tine cel ce ai biruit pe păgâni. Deci, precum mândria lui Lie ai surpat şi la lupta îndrăzneţ pe Nestor l-ai făcut, aşa Sfinte Dimitrie, pe Hristos Dumnezeul roagă-L să ne dăruiască noua mare milă.