Joi, 25 decembrie a fost prilej de aleasă bucurie pentru credincioșii romașcani care au ales să petreacă în rugăciune prima zi de Crăciun în Catedrala arhiepiscopală „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman. Din soborul slujitorilor care au însoțit în slujire pe Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim au făcut parte preacuvioși și preacucernici preoți și diaconi slujitori în Catedrala arhiepiscopală coordonați de preacuviosul părinte protosinghel Nectarie Eftime. Cu acest prilej a fost adresată credincioșilor scrisoarea pastorală a Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim.
Încununare a efortului duhovnicesc depus în perioada postului, sărbătoarea Nașterii Domnului a adus împreună, în comuniune liturgică, cler și popor binecredincios în Catedrala arhiepiscopală din Roman sub binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului. În acordurile sfintelor cântări intonate de corala Paraschevi a Catedralei mușatine, credincioșii prezenți s-au împărtășit din solemnitatea și bucuria liturgică a Praznicului Împărătesc ce încheie anul calendaristic și deschide salba sfintelor sărbători de iarnă, cu gândul la nașterea Pruncului Iisus în ieslea Betleemului și renașterea spirituală a creștinului.
În cuvântul pastoral intitulat „Pruncul Iisus Se naște necontenit în sufletele deschise spre lumină”, adresat în această zi credincioșilor de către părintele arhidiacon Alexandru Oprea, inspector în cadrul administrației eparhiale de la Roman, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a subliniat faptul că nașterea Pruncului Iisus oferă omului posibilitatea de a trăi la nivel personal Taina întrupării și de a renaște duhovnicește prin reînnoirea vieții în Dumnezeu:
„Este cunoscută afirmația Sfântului Atanasie cel Mare referitoare la scopul Întrupării: «Dumnezeu Se face om pentru ca omul să se facă dumnezeu prin har». Această realitate deschide posibilitatea fiecărui om să se nască duhovnicește din nou prin lucrarea Duhului Sfânt, trăind lăuntric, la nivel personal, Taina Întrupării, sufletul fiecărui creștin devenind un Betleem duhovnicesc în care Se naște tainic Pruncul Iisus. ... Astfel, renașterea duhovnicească a omului nu este altceva decât răspunsul pe care acesta îl dă Nașterii lui Hristos prin lucrarea faptelor sale: credință vie, curățirea inimii, unirea reală cu Trupul și Sângele Domnului și prezența lucrătoare a lui Hristos în lume prin faptele sale”.
Actualizând mesajul evanghelic al sărbătorii de astăzi, Înaltpreasfinția Sa a accentuat faptul că Hristos deși S-a născut istoric o singură dată în Betleem, El Se naște teologic permanent în fiecare Sfântă Liturghie întreținând viața spirituală a Bisericii, dar și în sufletele creștinilor care se pregătesc pentru întâlnirea spirituală cu El:
„Creștinul, prin rugăciune, iubire milostivă și iertare poate deveni lăcaș al prezenței lui Dumnezeu, Care Se naște în fiecare inimă flămândă și însetată de prezența Sa. Toate acestea nu sunt altceva decât tot atâtea moduri prin care Nașterea Domnului continuă în lume, ea fiind o realitate vie care arătă că Dumnezeu trăiește în cei care își răstignesc ființa din iubire pentru El”.
Referindu-se la anul 2025 închinat de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române comemorării duhovnicilor şi mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea, Înaltpreasfinția Sa a precizat faptul că sfinții români sunt semnul renașterii duhovnicești a Ortodoxiei românești și a prezenței lui Dumnezeu în conștiința neamului:
„Pentru Ortodoxia românească, sfinții români sunt semnul renașterii duhovnicești a acestui popor, sunt rodul credinței acestui neam și dovada vie că întruparea lui Dumnezeu nu este un eveniment trecut, ci o realitate vie, Hristos continuând să Se nască în inimile credincioșilor români în fiecare generație. Canonizarea lor de-a lungul timpului de către Sfântul Sinod al Bisericii noastre nu este altceva decât o confirmare a prezenței lui Dumnezeu în pământul binecuvântat al acestei țări și un semn al renașterii conștiinței că și poporul român este chemat de Dumnezeu la sfințenie”.
Totodată, Înaltpreasfinția sa a anunțat faptul că anul 2026 a fost dedicat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române pastorației familiei și comemorării sfintelor femei din calendar, familia fiind locul în care Dumnezeu Se naște și renaște mereu:
„Sfântul Sinod al Bisericii noastre, la inițiativa Părintelui Patriarh Daniel, a declarat anul 2026 ca An omagial al pastorației familiei creștine și an comemorativ al sfintelor femei din calendar (mironosițe, mucenițe, cuvioase, soții și mame). Această decizie va fi un bun prilej pentru teologi, preoți, profesori și reprezentanți ai diferitelor instituții din mediul social românesc pentru a evidenția rolul și importanța familiei, frumusețea și sfințenia vieții membrilor ei, ea fiind locul unde Hristos Se naște mereu prin iubire, dăruire și credință”.
La finalul Sfintei Liturghii, Corul psaltic Diaconia al Catedralei „Sfânta Cuvioasă Parascheva” a susținut un recital de colinde anunțând minunea Nașterii Domnului, multe dintre colindele din repertoriul prezentat având semnătura Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim.
Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Paraschevi” a Catedralei arhiepiscopale din Roman.



