Vineri, 21 noiembrie, în ziua de sărbătoare închinată Intrării în Biserică a Maicii Domnului, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a săvârșit Sfânta Liturghie în Parohia „Izvorul Tămăduirii” din Bacău. Cu acest prilej au fost sfințite noile clopote ale bisericii.
În ziua de sărbătoare închinată Întrării în Biserică a Maicii Domnului, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a fost prezent în mijlocul credincioșilor din Parohia „Izvorul Tămăduirii” din Bacău pentru a oficia Sfânta Liturghie cu prilejul hramului noului sfânt lăcaș parohial, așezat sub ocrotirea Maicii Domnului.
Evenimentul a început cu săvârșirea slujbei de sfințire a clopotelor bisericii, achiziționate încă din anul 2011 prin osteneala credincioșilor coordonați de fostul preot paroh Popovici Gabriel, și care au fost așezate de noii preoți în clopotnița ridicată recent, în contextul sărbătoririi hramului.
La acest moment de bucurie duhovnicească pentru membrii comunității parohiale, a fost adusă de la Mănăstirea Văratec racla cu sfinte moaște ale Sfântului Iosif de la Văratec pentru a împodobi sărbătoarea hramului. Înainte de începutul Sfintei Liturghii, Înaltpreasfinția Sa a săvârșit slujba Acatistului Sfântului Iosif de la Văratec, înaintea raclei cu sfintele sale moaște. Acest odor aflat în patrimoniul spiritual al Mănăstirii Văratec va rămâne spre închinarea credincioșilor din parohia băcăuană timp de trei zile, până duminică, 23 noiembrie.
Apoi, înconjurat de soborul preoților și diaconilor, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachim a săvârșit Sfânta Liturghie, în timpul căreia a înălțat rugăciuni de pomenire pentru ctitorii sfântului lăcaș trecuți în odihna lui Dumnezeu.
În cuvântul adresat credincioșilor, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a vorbit despre taina care învăluie viața Maicii Domnului și despre faptul că ea are rolul de mijlocitoare în rugăciune pentru fiecare credincios care o preacinstește, așa cum a mijlocit către Mântuitorul Iisus Hristos la nunta din Cana Galileei: „Maica Domnului este un mister. Nu se arată biografia Maicii Domnului nicăieri în Evanghelie. Toată biografia Maicii Domnului este o biografie de taină, o biografie pe care noi o percepem din imagini, o percepem din prorocii, o percepem din imagini pe care, la rândul lor, le-au spus profeții în Vechiul Testament și după aceea le-au spus apostolii, părinții apostolici, postapostolici până în zilele noastre. [...] Amintiți-vă la nuta din Cana Galilei, când ea, ca o maică grijulie, a văzut că nuntașii nu mai au vin. A văzut aceasta pentru faptul că făcea parte dintr-o familie. [...] Mântuitorul Iisus Hristos a făcut minunea la rugăciunea Maicii Domnului. Vezi ce puternică este rugăciunea Maicii Domnului? Schimbă planul lui Dumnezeu pentru noi. De aceea este foarte important să cinstim pe Maica Domnului ca apărătoare, ca mijlocitoare, ca rugătoare, ca ocrotitoare a noastră, care muncim ca Marta în toate părțile. Însă partea cea bună a Mariei, adică a Maicii Domnului, este să urmăm calea Bisericii, a Evanghelia și să rămânem în arealul de misiune al lui Dumnezeu. Și Dumnezeu este peste tot. Nu este undeva într-un loc. Nu este un loc unde nu există Dumnezeu. Sunt locuri unde simțim absența lui Dumnezeu. Este vorba de pustiul din sufletul nostru”.
Referindu-se la pericopa evanghelică citită în această zi (Luca 10, 38-42; 11, 27-28), Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a precizat că în Biblie surorile lui Lazăr reprezintă în mod simbolic două căi de viețuire în lume, care au ca scop mântuirea omului, un act care nu trebuie să fie individual, ci o osteneală duhovnicească împlinită în comuniune cu ceilalți:
„În Evanghelia de astăzi, vedem pe Maica Domnului că intră cu apostolii și cu Iisus la Marta și Maria. Erau două surori, care de fapt arată două direcții: calea contemplativă și calea activă. [...] Că și noi, de obicei, în biserică, avem două căi de accedere la Împărăția lui Dumnezeu: calea călugăriei și calea viețuirii în lume. Adică, prin călugărie și prin familie, creștinii au ca scop mântuirea. De aici înțelegem că viața de familie, căsătoria, are ca scop nu numai creșterea sau educarea sau nașterea biologică a copiilor. [...] Și aici, la Marta și Maria, au intrat acolo și au fost invitați să stea la masă. [...] Și Mântuitorul vine și le spune: Maria, care era așezată la picioare Lui, partea cea bună a ales, care nu se va lua de la ea. Deci orice faptă bună când o facem nu ne aparține nouă, ci aparține binelui suprem, care este Dumnezeu. Și dacă faci o faptă bună în numele tău, asta înseamnă că vrei să te mântuiești în manieră egoistă. Ori nu se poate. Ne mântuim în comuniune cu celălalt, prin celălalt, prin membrii familiei, cum spunea Sfântul Părinte Paisie: să ne întâlnim la poarta Raiului cu toții, soțul cu soția și copiii, călugării cu duhovnicii și cu obștea lor. Ceea ce înseamnă că trebuie, cum este expresia Sfântului Părinte Paisie, să ne tragem unul pe altul către Rai. Și aici, partea cea bună a luat. [...] Deci Marta și Maria sunt două mâini, dar aceeași lucrare. De aceea, pe Maica Domnului trebuie să o înțelegem coautoare, dar lucrarea o face Dumnezeu”.
În încheierea cuvântului Său, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim a precizat faptul că sărbătoarea din această zi este un reper existențial pentru cei care și-au închinat viața lui Dumnezeu alegând să viețuiască în mănăstire, dar și un moment de reflecție pentru creștini, în general, deoarece prin cuminecarea cu Trupul și Sângele Domnului fiecare devine fiu al Maicii Domnului și frate al lui Hristos:
„Este o sărbătoare a măicuțelor. Sărbătoarea de astăzi este pentru ele un prilej de aducere aminte de călugăria lor când şi-au afierosit viața lui Dumnezeu. Şi noi creştinii, de asemenea, avem conştiinţa că Maica Domnului este mama noastră a tuturor atunci când ne împărtăşim din Sfântul Potir cu Însuşi Trupul şi Sângele lui Hristos, atunci noi devenim consangvin cu Iisus Hristos. Deci suntem fraţi cu Iisus Hristos prin har”.
Prezentând în câteva cuvinte lucrarea pastoral-misionară a preoților din Protopopiatul Bacău, în general, preotul protopop Eugen-Ciprian Ciuche a vorbit și despre activitatea preoților de la Parohia „Izvorul Tămăduirii” care „se ostenesc nu doar în cele administrative ale parohiei și ale înfrumusețării sfântului locaș, ci și în diferite activități catehetice, activități pentru tineri, activități pentru centrul de socializare. Deși este o parohie înconjurată de un cimitir, slujitorii de aici nu sunt numai preoți de cimitir, ci au creat o comunitate vie și pe care astăzi Înaltpreasfinția voastră ați venit să o binecuvântați și să le mulțumiți și lor pentru că mare este jertfa unui părinte slujitor și a acestui sobor frumos de patru părinți de aici de la Parohia Izvorul Tămăduirii”.
La final, preotul paroh Ioan Deacu, în numele membrilor comunității parohiale și al preoților slujitori Petru Bălăiță și Alin Afrențoaie, a mulțumit Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim pentru prezența în mijlocul credincioșilor din ceastă parohie, preoților din sobor și credincioșilor prezenți. (Pr. Valentin Băltoi)



