Formare pentru preoții care lucrează cu tinerii din Protoieria Bacău

Protoieria Bacău a implementat un program de formare pentru preoții care desfășoară în parohii activități în cadrul celor peste 20 de Centre Catehetice pentru copii și Centre pentru Tineri, la care s-au adăugat și alți preoți pe care îi sprijinim să dezvolte astfel de inițiative.Astfel, luni 10 Mai 2021, cei 40 de preoți participanți la cursul de formare desfășurat sub titlul „Educație nonformală pentru dezvoltarea comunității” au primit vizita și binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Ioachim. Ierarhul a vorbit despre nevoia stringentă a preoților de a implica activ tinerii și copiii în viața comunităților parohiale. De asemenea a accentuat importanța dezvoltării unei relații vii între preot și tinerii din parohia încredințată spre păstorire.

Cursul a avut drept motto „E nevoie de un sat întreg pentru a crește un copil! – poate chiar satul meu”Una dintre nevoile stringente la nivelul parohiilor este aceea de a reuși să implice activ tinerii și copiii în viața comunității parohiale. În acest sens este nevoie să fie construită o relație vie cu aceștia.

În acest sens avem nevoie să cunoaștem răspunsurile la câteva întrebări: cine sunt copiii și tinerii din parohie? Care sunt nevoile lor reale? În ce context trăiesc și, mai ales, pentru ce lume se pregătesc ei? Cât de importantă este structurarea lor valorică și ce rol poate juca personalitatea preotului în formarea caracterului lor? Dar cum învață acești copii și tineri, cum funcționează creierul lor? Cum putem facilita nu doar învățarea lor în context nonformal, cât și structurarea lor axiologică? Cum pot comunica eficient cu ei? Și, mai ales, care sunt metodele și instrumentele pe care le pot folosi în acest sens?

Astfel, cursul le-a oferit preoților participanți noi competențe și abilități:

  • au cunoscut specificul social actual, precum și caracteristicile generațiilor actuale de copii și tineri;
  • au aflat modalitățile în care creierul se dezvoltă și învață – elemente de neuroștiință;
  • au descoperit caracteristicile educației nonformale și modalitățile în care se pot utiliza metodele și instrumentele specifice acestui context de învățare la nivelul parohiei;
  • au elaborat planuri de activități de educație nonformală la nivelul parohiei în care activează, după o structură dată;
  • au dezvoltat competențelor specifice preoților în activitățile de cateheză, proiectare, organizare și realizare a activităților nonformale în vederea facilităriiintegrării  copiilor și tinerilor în viața socială, comunitară la nivelul parohiilor.

Acest curs s-a desfășurat pe durata a 20 de ore în zilele de luni și marți 10-11 mai 2021, în intervalul orar 09:00 – 16:00, la Așezământul Social „Sfânta Teodora de la Sihla” al parohiei Tamași, cu sprijinul PC preot paroh Popica Sorin.

Cursul s-a adresat unui număr de 40 de preoți și a fost susținut de către:

  • dr. Oana Moșoiu, lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, doctor în Științele Educației, titular al cursului de Teoria și metodologia evaluării;
  • Romeo Moșoiu, consilier în cadrul Ministerului Educației;
  • Prof. dr. Alina Mirică, preoteasă, formator program „Pregătiți pentru viață”, redactor la ,,Familia ortodoxă’’, profesor de limba engleză;
  • Activitatea din aceste două zile de curs a fost structurată pe două module principale:

    MODUL I – Contextul social al activităților la nivelul parohiilor

  • Context social contemporan – lumea V.U.C.A. provocări și soluții;
  • Formarea competențelor legate de inserarea la nivelul comunității parohiale/grupului social/profesional;
  • Nevoile de dezvoltare personală a beneficiarilor;
  • Rolurile personale și managementul acestora în contextul activității de cateheză;
  • Educația pentru caracter – soluție viabilă pentru provocările lumii contemporane.
  • MODULUL II – Laborator de învățare. Aplicații
  • Despre învățare și funcționarea creierului – elemente de neuro științe;
  • Tehnici de comunicare eficientă;
  • Metode de lucru în activitatea de cateheză;
  • Instrumente fizice și online eficiente în interacțiunile la nivelul comunității; aplicații online: padlet, mentimeter, jambord, zoom, wordwall; instrumente fizice: carduri, fișe, imagini, obiecte, jocuri.

La aceasta activitate a fost prezent, în a doua zi de sesiuni, PC preot Daniel Ionel Marari, inspector al Biroului de catehizare și activități cu tinerii din cadrul Sectorului Cultural al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului.

La final, preoții participanți au primit certificate din partea formatorilor care să ateste participarea și competențele dobândite în cadrul acestor zile de curs.

Pentru cei 40 de preoți participanți, Protoieria Bacău va organiza pe viitor o serie de traininguri de prezentare a numeroase tipuri de jocuri indoor sau outdoor având ca beneficiari tinerii din comunitățile parohiale.

Pr. Răzvan-Dimitrie Radu