Explicarea Sfintei Liturghii prin intermediul catehezelor continuă în parohiile Protoieriei Sascut

Având Arhiereasca binecuvântarea a Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Ioachim, în săptămâna 6-12 februarie, programul catehetic a continuat în parohiile Protoieriei Sascut, prezentându-se următoarea parte a Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii, cea cuprinsă între Ectenia Catehumenilor și Ectenia Punerii Înainte („Să plinim rugăciunea noastră...”).

Cu fiecare etapă parcursă și bineînțeles, explicată în detaliu, credincioșii se apropie cu pași repezi de punctul central al Sfintei Liturghii, Prefacerea Darurilor, însă, pentru acest lucru, fiecare detaliu este important, de aceea toate aceste cateheze vin în sprijinul lor, dându-le curaj să pătrundă cât mai adânc în înțelesurile Tainei Tainelor.

Cea dintâi parte a acestei cateheze s-a axat pe explicarea Ecteniei Catehumenilor dar și a întregului proces al Catehumenatului pe care cei ce doreau să primească Taina Sfântului Botez trebuiau să îl urmeze cu atenție și seriozitate, existând posibilitatea ca acest proces să dureze câțiva ani, timp de aleasă pregătire ce se încheia în Vinerea Patimilor când erau citite exorcismele și lepădările.

Cateheza a continuat cu Ectenia pentru cei chemați dar și cu rugăciunea pentru aceștia pe care preotul o citește în taină și care reprezintă o adevărată teologie a Botezului.

Mai apoi, au fost prezentate cele două Rugăciuni pentru credincioși ale Sfântului Ioan Gură de Aur prin care clericii se roagă lui Dumnezeu atât pentru ei înșiși cât și pentru popor.

De asemenea, a fost explicat cu atenție aleasă Imnul Heruvic, acea cântare amplă, pătrunzătoare în care melodia lină îi îndeamnă pe toți la a lepăda toată grija cea lumească. Totodată, preotul prin rugăciunea din timpul acestei cântări își mărturisește nevrednicia pentru slujirea ce îi stă înainte încredințându-se cu smerenie lui Hristos „Cel ce aduce și Cel ce se aduce, Cel ce primește și Cel ce se împarte”.

Ultima parte a catehezei a avut drept parte centrală Vohodul Mare și pomenirile pe care le face preotul în timpul acestuia, asemenea tâlharului celui de-a dreapta care a câștigat Împărăția Cerurilor în ultimul ceas, spunând „Pomenește-mă, Doamne, când vei veni întru Împărăția Ta”.

Concluzia întâlnirilor a fost aceea că Sfânta Liturghie reprezintă centrul cultului ortodox, adică slujba în care se realizează, prin excelență, intrarea noastră în Împărăție, mai precis, unirea tuturor în Biserică și intrarea Bisericii în Împărăția lui Dumnezeu.

Pr. Ionuț-Alexandru Apostu