Însumată Zilei Internaționale a Educației, Consfătuirea anuală a profesorilor pentru disciplina Religie din județul Bacău s-a desfășurat anul acesta, cu binecuvântarea și în prezența Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, vineri, 06.10.2023, în sistem online. Întâlnirea a avut și rolul de a evidenția meritele și contribuția cadrelor didactice ale disciplinei în procesul educațional la nivel național.
În debutul activității metodice, părintele profesor dr. Adrian Alexandrescu, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău, a adus gând de recunoștință Ierarhului pentru binecuvântarea și grija pastorală manifestată față de profesorii care predau disciplina Religie. De asemenea, au fost aduse mulțumiri domnului prof. univ. dr. Vasile Timiș, inspector general în cadrul Ministerului Educației, precum și doamnei profesoare Ana-Maria Egarmin, inspector școlar general în cadrul ISJ Bacău, pentru sprijinul oferit activităților didactice ale profesorilor de Religie din județul Bacău.
Înaltpreasfinţitul Părinte Ioachim a oferit dar de binecuvântare cadrelor didactice pentru implicarea lor în misiunea Bisericii și a apreciat faptul că județul Bacău are un învățământ religios bine organizat și coordonat, cu o colaborare foarte bună între Biserică și instituțiile de stat. Înaltpreasfinția Sa a subliniat că profesorii de religie sunt misionari în școli, îl fac pe Dumnezeu prezent în școală și de aceea trebuie să aibă mereu conștiința prezenței Mântuitorului Hristos în lucrarea lor. „Hristos bornează calea fiecăruia cu semne ale identității Sale, cu semne ale iubirii Sale. Dacă mergeți cu iubire în școală, intră și Dumnezeu cu voi în chip nevăzut”. Amintind de un fragment din rugăciunea Intrării din timpul Vohodului Mic „fă ca împreună cu intrarea noastră să fie și intrarea sfinților îngeri, care slujesc împreună cu noi și împreună slăvesc bunătatea Ta”, Înaltpreasfinția Sa a reliefat rolul îngerilor în susținerea activității profesorului. A fost apoi evaluată activitatea a 30 de tabere de vară, a școlilor de vară desfășurate în 167 de parohii, cu sprijinul a 106 profesori de religie, în beneficiul a 4919 elevi, precum și desfășurarea Întâlnirii Tineretului Ortodox la nivel eparhial care a reunit la Hârja 550 de copii. Aceste activități dovedesc importanța Școlii și Bisericii ca instituții fundamentale ale neamului. Înaltpreasfinţitul Părinte Ioachim a îndemnat profesorii să aducă roade multe în noul an școlar căci „Duhul Sfânt vă luminează, vă inspiră, vă dă curaj, nădejde, putere în misiune. Cât avem libertate, să-L predicăm pe Hristos pentru că în El putem fi cu adevărat liberi, întru Care și prin Care suntem liberi în puterea Duhului Sfânt în Biserică”.
Doamna Inspector Școlar General, Ana-Maria Egarmin, și-a exprimat bucuria de a participa la această „adunare a formatorilor de suflete” și a subliniat faptul că „suflețelele copiilor în formare sunt esența misiunii noastre”. Misiunea profesorului este din ce în ce mai complicată, întrucât se desfășoară în vremuri de derută existențială, cu dezorientări comportamentale ce pot duce ușor la devianțe. Profesorul trebuie să fie atent și la lucruri secundare precum contextul familial și social al elevului, tocmai pentru că „dascălul are misiunea de a alina acest ambient al copilului”. Numărul mare de burse sociale arată un nivel de trai scăzut, familii monoparentale, diferite probleme ale copilului. În acest context, misiunea profesorului de Religie este mai consistentă întrucât găsește mai ușor forme de alinare a copilului, iar contribuția sa poate vindeca, măcar parțial, ceea ce alții nu pot vindeca. Apreciind activitatea intensă a Bisericii și a profesorilor de Religie în cadrul școlilor de vară, doamna inspector școlar general a concluzionat că ,,numai printr-o conlucrare umană și educațională între planurile care ne formează ca oameni putem alina sau salva situații”.
Domnul inspector Vasile Timiș a afirmat, în alocuțiunea domniei sale, că, și la început de secol XXI, omul are nevoie de religie, indiferent dacă manifestă o credință sau nu. „Depinde de noi cum ne vom face tuturor toate, după cuvântul Sfântului Pavel, sau, conform proverbului românesc, vom vorbi fiecăruia pe limba lui”. Domnia sa a subliniat câteva aspecte care favorizează predarea disciplinei religie și anume cadrul legislativ actual favorabil educației religioase, capacitatea de informare facilă și rapidă oferită de mijloacele tehnice profesorilor și elevilor, precum și situația României în contextul Uniunii Europene ca țară ce permite predarea religiei pentru 14 culte, facilitând astfel cunoașterea rădăcinilor proprii, dar și a religiei altora, spre promovarea acceptării și respectului Reciproc. De asemenea, domnia sa a atras atenția asupra reducerii autorității profesorale, generată de o scădere a respectului la nivelul întregii societăți, precum și asupra destructurării valorilor la nivelul societății, ora de religie putând contribui decisiv la regăsirea rădăcinilor morale. „Ora de Religie începe atunci când gândim respectuos și frumos despre felul în care vom aduce un plus de bucurie și vom încerca să dobândim de la Cel de Sus har peste har. De aceea, trebuie să conștientizăm binecuvântarea pe care o avem și că aducem bucurie de fiecare dată când lămurim un lucru de natură spirituală cu care se confruntă un elev”. Profesorul însă are nevoie și de smerenie în lucrare, după modelele oferite de Sfinții Ioan Gură de Aur și Maxim Mărturisitorul, și trebuie să urmeze modelului sfinților. „Dacă ne asumăm ce avem de făcut și încercăm să fim mai buni azi decât ieri și mâine decât azi, vom fi pe calea urcușului” a concluzionat domnia sa.
Părintele inspector școlar diecezan Petru Sebastian Tamaș, reprezentant al Diecezei Romano-Catolice de Iași și director al Colegiului Național Catolic „Sfântul Iosif” din Bacău, a adus profesorilor de Religie, alături de binecuvântarea ierarhului, un gând de mulțumire pentru colaborarea rodnică între profesorii de religie de diferite confesiuni, colaborare ce arată prezența lui Dumnezeu între noi, și un gând de speranță, inspirat de Pilda Semănătorului. La fel ca un semănător răbdător și creativ, orice profesor de religie „se reinventează, găsește noi strategii, face tot ce poate ca Dumnezeu să ajungă la inima copilului”.
În partea a doua a întâlnirii, responsabilii de cerc pedagogic au prezentat o sinteză a celor mai importante activități didactice și culturale ale cadrelor didactice, precum și ale implicării tinerilor în cadrul proiectelor educaționale și al concursurilor școlare.
Părintele inspector școlar Adrian Alexandrescu a realizat diagnoza procesului educațional din anul școlar precedent, cu evidențierea activităților metodice. Au fost prezentate aspectele legale privind predarea disciplinei Religie, structura modulară a anului școlar 2023-2024, prevederile noii Legi a Învățământului preuniversitar, reperele metodologice pentru clasa a XI-a și noutățile privitoare la gradele didactice.
Doamna profesoară Teodora Plăeșu a prezentat raportul de activitate al Asociației Profesorilor de Religie „Sfânta Paraschiva” din Bacău, invitând colegii să participe la activitățile Asociației. De asemenea a fost propusă organizarea unui concurs județean adresat elevilor.
(Prof. Adrian-Viorel Nechita, Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare”-Bacău)