Bilanț și perspective pentru profesorii de Religie din județul Bacău

Consfătuirea anuală a profesorilor pentru disciplina Religie din județul Bacău s-a desfășurat anul acesta, cu binecuvântarea și în prezența Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, joi, 10 octombrie 2024, în sistem online. 

Debutul activității a stat sub semnul rugăciunii și binecuvântării Ierarhului. Părintele profesor dr. Adrian Alexandrescu, Inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău a adus prinos de mulțumire Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim pentru binecuvântarea începutului de an școlar și pentru grija pastorală manifestată față de profesorii care predau disciplina Religie. De asemenea, au fost aduse mulțumiri domnului prof. univ. dr. Vasile Timiș, Inspectorul General al disciplinei în cadrul Ministerului Educației, precum și doamnei profesoare Ana-Maria Egarmin, Inspectorul Școlar General al ISJ Bacău, pentru sprijinul total acordat proiectelor și activităților didactice ale profesorilor de Religie din județul Bacău. A fost transmis un gând de recunoștință și aleasă prețuire colegilor profesori pentru darurile sufletești oferite copiilor.

Înaltpreasfinţitul Părinte Ioachim a oferit cuvânt de binecuvântare cadrelor didactice pentru implicarea lor în misiunea Bisericii. Toți profesorii sunt niște kerigmatici, niște trimiși, ca niște Apostoli în mijlocul tinerilor inocenți. Educatorii au în mână plămada neamului, a spiritualității și a culturii neamului nostru, de aceea este importantă și emoționantă întâlnirea cu cei care se ocupă de educația religioasă în școlile noastre din România: ,,Vă mulțumesc și vă sărut sufletele voastre deschise și nobile, pentru că ele exprimă ceea ce exprimă Dumnezeu și anume frumusețea chipului celui dintru început, starea la care ne străduim să ajungem și noi și să atingem în chipul nostru asemănarea cu Dumnezeu”. Analizând activitatea pedagogică din anul școlar 2023-2024, Ierarhul a subliniat rezultatele pozitive, mai numeroase decât în anii precedenți, obținute la competițiile școlare și a felicitat cadrele didactice pentru munca depusă: ,,Mulțumim pentru trecut, trăim prezentul și ne pregătim pentru viitor”. Profesorii au datoria de a transfigura timpul în școală, după îndemnul paulin ,,Răscumpărați vremea, căci zilele sunt rele”, și de a-i conduce pe tinerii încredințați de Dumnezeu spre împlinirea lucrurilor frumoase și, mai ales, la credința în Dumnezeu. Arhipăstorul Romanului și Bacăului a mulțumit apoi profesorilor pentru implicarea în activitățile Școlilor de Vară. Profesorii s-au angajat alături de preoții din parohii în realizarea activităților didactice și catehetice, oferind tinerilor alternative sănătoase de petrecere a timpului liber. Cadrele didactice băcăuane au fost într-o vacanță activă, în ,,odihna obositoare și oboseala odihnitoare”, întru satisfacția lucrării și datoriei împlinite. Se dorește întărirea relației dintre profesorul de religie și parohia din care face parte școala, precum și o colaborare mai profundă și mai intensă în beneficiul tinerelor generații. Ierarhul a transmis îndemnul la creșterea duhovnicească spre noi orizonturi de lumină, cu sensuri noi pentru viața și conduita noastră în societate. Profesorul trebuie să fie un receptacol care alege binele și triază esențialul de neesențial în această ,,vale a mâhnirii”, în care e greu să mai identifici esențialul pur pe care ni-l recomandă Domnul Hristos.

Doamna Inspector Școlar General, Ana-Maria Egarmin, a subliniat faptul că profesorii de Religie ai județului Bacău știu să ofere tot ce este mai bun, mai frumos, mai moral, mai religios copiilor, pentru a găsi liniștea în cadrul societății actuale. Domnia sa a adresat mulțumiri pentru activitățile și proiectele variate desfășurate de profesorii de religie, în care elevii au fost aduși împreună și implicați în bine și a urat un an cu spor, cu răbdare, cu putere, cu înțelepciune, cu multe activități care aduc familiile alături de Școală, Biserică și societate. ,,Aveți această menire misionară prin care trebuie să adăpați sufletele copiilor cu bine, cu frumos, cu adevăr, mai ales în momentele de derută, de cumpănire, în care ei simt greul la școală sau în afara școlii”.

Domnul Inspector General din Ministerul Educației, prof. univ. dr. Vasile Timiș a mulțumit Bunului Dumnezeu pentru că am început anul școlar într-o stare de așezare a lucrurilor. A îndemnat cadrele didactice la autoevaluare, să ia seama la activitatea de la clasă, la ce pot ajusta și îmbunătăți în activitatea proprie. Conform unei analize SWOT asupra orei de Religie, domnia sa a identificat ca puncte tari colectivul bine pregătit al celor 7000 de cadre didactice care predau Religie la nivel național pentru 3 milioane de elevi care, generație de generație, vin către ora de Religie și au acces la elementele care țin de civilizație și care învață să cunoască și să recunoască credința strămoșească și valorile spirituale. ,,Să respectăm pe cei care se roagă și gândesc din perspectivă religioasă altfel decât noi. Sunt 14 culte care gestionează ora de Religie în școală, abordare unică în Europa și în lume”. Profesorii au fost îndemnați să se gândească la lucrurile frumoase experimentate în ora de Religie și la aprecierea din partea elevilor, la activitățile care îndeamnă la toleranță, la respect, cu asumarea valorilor proprii. Dintre elevi, peste ani și ani, unii vor fi mărturisitori, slujitori, oameni de cultură, oameni de spirit. De îmbunătățit și de ajustat sunt unele aspecte ce țin de subtilități doctrinare, de valul de amalgamare, de destructurare valorică și culturală, de relativizare din societatea actuală. Mesajul orei de religie este transmis într-o Europă creștină, dar care se îndepărtează prin legislație și cultură din ce în ce mai mult de Evanghelie. De asemenea, profesorul trebuie să facă față provocărilor digitalului. Riscurile la adresa orei de religie sunt bagatelizarea, relativizarea, lipsa de interes pentru cultură. Trebuie studiată de asemenea mai profund și relația elevului cu profesorul. Oportunitățile sunt multe deoarece prin ora de religie copilul învață să-și respecte părinții și, implicit, pe Dumnezeu. Lumea se va duce mai mult spre biserică, spre lucrările ei, spre opera filantropică, în măsura în care profesorii îi vor face pe elevi să simtă bucuria bătrânilor din azile care primesc o vizită sau un cadou de sărbători. Ar trebui să aducem atmosfera din biserică la ora de religie. ,,Să fim atenți la exemplele vii din viața Bisericii, să deschidem mai des sinaxarele și viețile sfinților și să le vorbim elevilor despre ei. Elevii ar trebui să afle că ne gândim la ei, la mântuirea lor, că ne sunt dragi, că suntem în favoarea lor chiar și când suntem exigenți”. De asemenea, ar trebui să ne cunoaștem elevii mai bine, să intuim ce au nevoie, ca să ne simtă ca și coechipieri. ,,Ora de Religie trebuie să fie o formă de doxologie trinitară. Cunoscându-i pe alții să ne cunoaștem și pe noi, realizând că Dumnezeu ne cunoaște pe toți” a concluzionat domnia sa.

Părintele Petru Sebastian Tamaș, reprezentant al  Diecezei Romano-Catolice de Iași și director al Colegiului Național Catolic „Sfântul Iosif” din Bacău, a subliniat că educația se face doar împreună și a prezentat o parte din mesajul de început de an școlar al Preasfințitului Iosif Păuleț, episcop al diecezei romano-catolice de Iași: ,,Dragi părinţi, educatori şi profesori, apreciem toată dedicarea de care daţi dovadă în educarea copiilor şi a tinerilor. Voi experimentaţi adesea că educarea lor cere timp, dăruire, sacrificiu. A educa este o vocaţie. A educa este o artă. Vă încurajez să fiţi modele pentru tânăra generaţie: modele de ştiinţă, modele morale, modele de speranţă şi credinţă. Să ne vadă pe noi pasionaţi de ştiinţă, pentru ca şi ei să capete drag de studiu. Să ne vadă pe noi oameni ai credinţei, pentru a percepe cât bine face credinţa în viaţa unui om. Copiii şi tinerii au nevoie de repere, de exemple. Exemplele atrag. Exemplele inspiră. Exemplele rămân. Ce frumos ar fi ca fiecare şcoală să fie un atelier al speranţei! "Cât de frumos ar fi ca aulele universităţilor să fie şantiere de speranţă, ateliere unde se lucrează la un viitor mai bun, unde se învaţă a fi responsabili de sine şi de lume! A simţi responsabilitatea pentru viitorul casei noastre, care este casă comună".

În partea a doua a întâlnirii, responsabilii de cerc pedagogic au prezentat o sinteză a celor mai importante activități didactice și culturale ale cadrelor didactice, precum și ale implicării tinerilor în cadrul proiectelor și activităților extracurriculare și al concursurilor și olimpiadelor școlare.

Părintele inspector școlar Adrian Alexandrescu a realizat diagnoza procesului educațional din anul școlar precedent, cu evidențierea activităților metodice. Au fost prezentate aspectele legale privind predarea disciplinei Religie, structura anului școlar 2024-2025, prevederile noii Legi a Învățământului preuniversitar, reperele metodologice pentru clasa a XII-a și noutățile privitoare la gradele didactice. Părintele inspector a transmis și un îndemn colegilor profesori: ,,Trebuie să ținem cont că a avea totul la dispoziție nu înseamnă a nu ne lipsi nimic, că a trăi mai bine nu este identic cu a suferi mai puțin, că a trăi mai mult nu este sinonim cu a trăi mai bine. Unii dintre noi, la Ora de Religie, suntem abrupți în relația cu Dumnezeu, în raportul cu elevii noștri și cu cei de dincolo de gardul școlii. Să ținem seama de faptul că elevul vine de la Dumnezeu, că este o taină, că a noastră chemare este aceea de a-l conduce la iubire și la sfințenie. Nu noi suntem semănătorii Cuvântului, ci Domnul Hristos. Un profesor mediocru dictează, un profesor bun explică, un profesor genial inspiră. Discursul nostru trebuie să coboare spre zona inimii, a liniștii și a bucuriei. Singura tristețe îngăduită nouă ca profesori și creștini, după Învierea Domnului, este tristețea pentru păcatele săvârșite și de aceea orice tristețe la clasă este potențial o necredință în Învierea Domnului Iisus Hristos. Să fim bucuroși, să ne asumăm chemarea la care suntem aleși, și să nu uităm că misiunea noastră este și aceea de a aduce bucurie în sufletele tinerilor, părinților, bunicilor și colegilor de cancelarie

Doamna profesoară Elena Vasilica Abageru a prezentat Raportul de activitate al Asociației Profesorilor de Religie „Sfânta Paraschiva” din Bacău, invitând colegii să participe la  Simpozionul județean dedicat Anului Omagial, precum și la celelalte activități ale Asociației.

 

Prof. Adrian - Viorel Nechita,

Colegiul Național Pedagogic ,,Ștefan cel Mare” Bacău