ACCESS4ALL: Un proiect al Asociației Ovidenia în parteneriat cu Protoieria Bacău, cofinanțat de Consiliul Județean Bacău, încheiat cu succes

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, în perioada 2 septembrie – 14 noiembrie 2025, Asociația Creștină de Caritate și Ajutor „Ovidenia Bacău 2005”, în colaborare cu Protopopiatul Bacău, a implementat proiectul „ACCESS4ALL: Incluziune culturală pentru tinerii vulnerabili din județul Bacău” în 15 comunități rurale de pe cuprinsul județului Bacău. Proiectul a fost cofinanțat de Consiliul Județean Bacău, prin Programul finanțărilor nerambursabile din bugetul propriu pentru anul 2025, conform Legii nr. 350/2005, având o valoare totală de 122.937 lei.

Scopul proiectului a fost de a consolida capacitatea actorilor locali implicați în lucrul cu tinerii din medii vulnerabile de a desfășura activități cultural-educaționale de calitate, adaptate nevoilor acestora, în vederea creșterii calității vieții și a gradului de incluziune socio-educațională pentru 300 de copii și tineri din 15 comunități rurale (Farcașa, comuna Răchitoasa, Mâlosu, comuna Lipova, Negri, comuna Negri, Onișcani, comuna Filipești, Poiana Negustorului, comuna Blăgești, Racova, comuna Racova, Plopana, comuna Plopana, Sărata, comuna Sărata, Valea Seacă, comuna Nicolae Bălcescu, Podiș, comuna Mărgineni, Secuieni, comuna Secuieni, Holt, comuna Letea Veche, Berești Bistrița, comuna Berești Bistrița, Chetriș, comuna Tamași și Gârleni, comuna Gârleni) ale județului Bacău.

Obiectivele specifice ale proiectului au fost:

  • Formarea a 15 preoți/profesori/lucrători de tineret din comunități rurale în vederea creșterii capacității de organizare și desfășurare a activităților cultural-educaționale non-formale;
  • Crearea și diseminarea unui toolkit educațional care să furnizeze 30 de tematici relevante și metode inovative de proiectare și susținere a unei activități educaționale non-formale;
  • Organizarea a 15 activități cultural-educaționale în 15 comunități rurale din județul Bacău în care să fie implicați 300 de copii și tineri proveniți din medii vulnerabile.

Proiectul a abordat unul dintre aspectele care contribuie în mod semnificativ la decalajele educaționale și sociale dintre mediul rural și cel urban: lipsa oportunităților de implicare în activități cultural-educaționale extra-curriculare în proximitatea localității de domiciliu. Pornind de la această realitate, proiectul a propus o abordare integrată, care a cuprins atât formarea actorilor locali care pot desfășura activități non-formale în mediul rural, cât și asigurarea infrastructurii necesare pentru susținerea unor astfel de activități pe termen lung.

Proiectul a inclus 3 activități principale.

  1. Desfășurarea unui program de formare pentru 15 facilitatori locali (preoți / profesori / lucrători de tineret).Prin intermediul acestuia, participanții au dobândit abilități și competențe specifice în organizarea, derularea și evaluarea activităților cultural-educaționale non-formale, adresate copiilor și tinerilor proveniți din medii vulnerabile socio-economic.
  2. Realizarea și diseminarea unui toolkit educațional inovator, adaptat specificului și nevoilor copiilor din medii vulnerabile, cuprinzând 30 de tematici relevante pentru activități non-formale.
  3. Implementarea de activități cultural-educaționale în 15 comunități rurale din județul Bacău. În cadrul acestei activități, 15 centre cultural-filantropice din comunitățile vizate de proiect au fost dotate cu un Kit pentru desfășurarea activităților, conținând laptop, videoproiector, ecran de proiecție și materiale educaționale De asemenea, în fiecare comunitate s-a desfășurat cel puțin o activitate cultural-educațională, cu participarea a cel puțin 20 de copii și tineri la fiecare activitate.

Rezultatele concrete ale implementării proiectului au fost:

  • Desfășurarea unui program de formare în domeniul educației culturale non-formale adresat unui număr de 15 actori educaționali din comunități rurale vulnerabile din județul Bacău.
  • 15 facilitatori comunitari (preoți/profesori/lucrători de tineret) formați pentru derularea de activități de educație non-formală și incluziune culturală.
  • Crearea unei rețele de centre cultural-educaționale care cuprinde cele 15 comunități rurale implicate în proiect, care vor coopera în vederea sprijinirii copiilor și tinerilor din medii vulnerabile pentru continuarea parcursului educațional și pentru prevenirea izolării și marginalizării sociale.
  • Realizarea unui toolkit educațional inovativ în format electronic, care cuprinde 30 de tematici cultural-educaționale și modele de activități interactive care pot fi implementate în comunități.
  • 23 de activități cultural-educaționale non-formale desfășurate în 15 comunități rurale din județul Bacău (câte 1, respectiv 2 activități în fiecare din cele 15 comunități implicate în proiect).
  • Peste 300 de copii și tineri au participat la minim o activitate cultural-educațională interactivă.
  • 15 centre cultural-educaționale din comunitățile locale au fost dotate cu un kit conținând 20 de echipamente și bunuri specifice pentru desfășurarea activităților cultural-educaționale non-formale în comunități (laptop, videoproiector, ecran de proiecție și materiale educaționale). Acest kit reprezintă un element fundamental în consolidarea capacității de furnizare a activităților cultural-educaționale în cele 15 comunități locale și în asigurarea sustenabilității intervenției realizate prin proiect.

Prin implementarea acestui proiect, Asociația Creștină de Caritate și Ajutor „Ovidenia Bacău 2005” și-a reafirmat angajamentul pentru sprijinirea copiilor din medii vulnerabile, oferind un model de intervenție integrată în vederea combaterii excluziunii sociale și educaționale.

Asociația va continua să caute modalități de extindere a rețelei de centre educaționale create prin proiect, astfel încât să acopere a arie cât mai largă la nivel județean și regional, oferind cât mai multor copii din medii dezavantajate acces la oportunități culturale și educaționale care să contribuie la reducerea abandonului școlar, a riscului de practicare a comportamentelor de risc și să crească gradul de incluziune socială.

(Pr. R.D.R)