Vineri, 12 decembrie, în sala Teatrului de Vară „Radu Beligan” din Bacău, corurile celor mai reprezentative mănăstiri ale Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, corurile protopopiatelor, ale Liceului Teologic „Episcop Melchisedec” Roman, cărora s-a adăugat Grupul psaltic „Diaconia” al Catedralei Arhiepiscopale „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman s-au reunit în concert sub genericul „Veniți toți în Casa Pâinii” pentru a aduce bucurie în sufletele spectatorilor în Ajunul Sfintei Sărbători a Nașterii Fiului lui Dumnezeu.
Inspirat de acest eveniment, criticul literar și eseistul băcăuan Marius Manta a semnat articolul intitulat „Lumina nașterii în glas de colind. Concert Coral de Gală organizat de Arhiepiscopia Romanului și Bacăului” publicat de Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România.
Într-o seară de profundă semnificație spirituală și culturală, vineri, 12 decembrie 2025, la Teatrul de Vară „Radu Beligan” din Bacău, Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, sub binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Ioachim, a oferit comunității un magnific concert de colinde, reprezentând darul Ierarhului pentru sărbătoarea Crăciunului. Evenimentul, la care a luat parte și Preasfințitul Teofil Trotușanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, a fost prezentat cu măiestrie de Părintele Ciprian Ioan Ignat, evenimentul constituindu-se într-o veritabilă epifanie muzicală, reunind diversele expresii corale ale Bisericii din întreaga eparhie.
Publicul, onorat de prezența doamnei Ionela Cristina Breahnă Pravăț – Președinta Consiliului Județean Bacău, precum și a altor oficialități, s-a bucurat de o desfășurare artistică de înaltă ținută.
În spațiul ortodox românesc, colinda transcende simpla manifestare folclorică. Ea este o Evanghelie cântată, o teologie accesibilă, transmisă pe calea inimii, care anunță, re-actualizează și mărturisește Taina Întrupării Mântuitorului Iisus Hristos. Colindatul, ca ritual, nu este doar o rememorare a evenimentelor de la Betleem; este un act liturgic extra muros (în afara zidurilor bisericii) prin care Hristos, prin glasul colindătorilor, binecuvântează casele, familiile și neamul. Semnificația acestui act este triplă: Aducerea Veștii Bune (Misiunea): la fel ca îngerii și păstorii, colindătorul devine vestitorul Nașterii. Ei nu cer, ci oferă darul cel mai de preț, Vestea Mântuirii și Pacea; Sfințirea Locului (Soteriologia): prin cuvântul și melodia colindei, spațiul profan (casa, ulița) este transfigurat, devenind un loc al întâlnirii dintre cer și pământ, o prelungire a peșterii Nașterii; Păstrarea Identității (Duhul Național): colinda tradițională românească, prin melosul său adesea doinit sau psaltic (cum s-a auzit la acest concert), este un liant puternic între credință, neam și istorie. Ea reconfirmă faptul că neamul românesc este, în esența sa, creștin.
Spectacolul de colinde a debutat solemn, primele sonuri aparținând măicuțelor de la Mănăstirile Ciolpani, Tisa-Silvestri, Bogdana și Diaconești, care au intonat „Troparul și Condacul Nașterii Domnului”, urmate de „Catavasiile Nașterii Domnului”, așezând evenimentul sub bolta metaforică a unei slujbe sfinte. Amintesc faptul că „Catavasiile Nașterii Domnului” sunt cântări bisericești specifice, care se intonează la slujba Utreniei în perioada dintre Intrarea Maicii Domnului în Biserică (21 noiembrie) și Odovania Crăciunului (31 decembrie). Ele ne vestesc venirea lui Hristos în lume și cuprind o sinteză teologică a tainei Întrupării Mântuitorului, chemând la slăvirea Lui. Prima catavasie începe cu îndemnul: „Hristos se naște, slăviți-L, Hristos din ceruri întâmpinați-L, Hristos pe pământ, înălțați-vă!”
Pe scenă au urmat tinerele voci ale seminariștilor de la Liceul Teologic „Episcop Melchisedec” Roman, reuniți în corurile „Melozii Romanului” și „Laudamus”, sub îndrumarea Părintelui Profesor Samoilă Vlad și a Părintelui Arhidiacon Profesor Alexandru Ioan Tecuceanu. Continuând sub forma unor expresii diferite, programul a inclus de la recitaluri emoționante, precum cel al fraților Ioan și Iacob Ciobanu (alături de tatăl lor, Părintele Ioan Ciobanu) – care au pus în valoare linii melodice populare dimpreună cu frumusețea poemului „Răscumpărați vremea” (autor IPS Ioachim), până la inocența tinerei Delia Bârzu de la Școala Primară Mușatinii – Roman, care a rostit versurile „Crăciunul este casa pâinii”. Impresionante au fost și participările Grupului Psaltic al Preoților din Protopopiatul Sascut (condus de Pr. Protopop Alexandru Grigoraș), a Coralei „Episcop Melchisedec” – Protoieria Bacău (Pr. Protopop Eugen Ciprian Ciuche), a Coralei Protoieriei Onești (Pr. Petru Pavel) și a Coralei Preoților din Moinești (Pr. Iulian Neagu, Pr. Protopop Costel Mareș). Punctul central al serii l-a constituit recitalul Grupului Psaltic „Diaconia”, alcătuit din preoții diaconi slujitori ai Catedralei Episcopale „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman. Conduși magistral de Părintele Profesor Ioan Alexandru Tecuceanu, aceștia au colindat bucurând auditoriul cu mesaje deosebit de emoționante.
Evenimentul a prilejuit implicit lansarea albumului de colinde (format USB) al Corului „Diaconia”, versurile colindelor fiind compuse de Înaltpreasfinția Sa Părinte Ioachim, conferind acestui eveniment o dimensiune unică. Materialul prezentat nu este doar un album coral, ci un corpus teologic-poetic prin care Ierarhul locului, cu dragoste pentru cei păstoriți, aduce vestea cea bună a nașterii Mântuitorului. Colindele, grupate sub titluri sugestive („Apa trece, pietrele rămân”, „Când Fiul se naște, lumea renaște”, „Cu noi este Dumnezeu”, „Doar Logosul întrupat, mântuiește”, „Lumina lui Hristos, luminează tuturor”, „Nativitate și mântuire”, „Noi umblăm și colindămu”, „Paradoxul istoriei”, „Răscumpărați vremea”, „Rugă și colindă”, „Sfânta Maic-a lui Iisus”, „Steaua și cuvântul”, „Tu ce ai dus lui Iisus”, formează o meditație profundă structurată pe trei teme majore:
1.Taina Hristologică și Soteriologică (Nașterea ca act de mântuire)
Ierarhul trasează cu precizie dogmatica Nașterii, punând accent pe Logosul întrupat și pe plenitudinea timpului. „Doar Logosul întrupat, mântuiește” și „Lumina lui Hristos luminează tuturor” sunt esențe hristologice. Nașterea este văzută ca un act divin, nu doar ca un eveniment istoric. „Când Fiul se naște, lumea renaște” descrie legături divine. Această coborâre nu este una oarecare, ci una smerită („Într-o iesle păstorească”), subliniind paradoxul dumnezeirii în smerenie. „Rugă și colindă” sintetizează efectul soteriologic al Nașterii. Colinda devine astfel o rugăciune de mulțumire și cerere pentru mântuire.
2. Taina Maicii Domnului și Vocația Spirituală
În versurile sale, IPS Ioachim evidențiază rolul Fecioarei Maria, nu doar ca Vas al alegerii, ci și ca icoană a Bisericii și a umanității restaurate.
3. Taina identității naționale și misiunea românului
Versurile Ierarhului depășesc cadrul strict teologic, integrând colinda într-o meditație amplă asupra destinului românesc, a credinței strămoșești și a provocărilor contemporane (emigrația, secularizarea). „Urare”, textul ce închide albumul, este un adevărat poem epic, teologic și istoric, care ancorează identitatea românească în tradiția apostolică. Ierarhul reamintește că „la Pontul Euxin s-au născut primii creștini” și îl cinstește pe Sfântul Apostol Andrei, „cel întâi chemat”, care a găsit un popor ce a răspuns de îndată la chemarea de credință. „Cu noi este Dumnezeu” conține o critică lucidă a secularizării și a globalismului care amenință tradițiile, răspunsul la această amenințare este însă optimist: „Iisus Hristos a fost cu noi, El este și va fi!”.
Peste toate, simbolul pâinii este central, unind spațiul teologic (Betleem, Casa Pâinii), cu cel liturgic (prescura, Euharistia). În „Urare”, românul este definit prin jertfa sa: „Având hambarele pline, românii făcură pâine și au dat-o spre mâncare cumpătat, la fiecare”. Colinda „Răscumpărați vremea” cheamă la reîntoarcerea către simplitate și la „Casa pâinii” (Biserica și Țara): „Simțeau că doar acasă, în graiul cel străbun, / Puteau atinge dorul ce azi îi apăsa / Oriunde găsești pâine, / Dar nu-i ca pâinea ta, / De mama coaptă-n vatră / În ziua de Ajun”.
Albumul Corului „Diaconia”, prin versurile Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Ioachim, nu este doar o colecție de cântece festive, ci o busolă duhovnicească pentru mileniul al treilea. Aceste colinde îndeamnă la sfințenia personală („Răscumpărați vremea”), la reîntregirea neamului („Veniți cu toții la masă”), și la statornicia în credință („Vântul bate, apa trece, pietrele rămân”). Recitalul Corului psaltic „Diaconia” a fost, astfel, nu doar un dar muzical, ci o împlinire a misiunii Bisericii: de a păstra identitatea, de a mărturisi și de a propovădui, prin artă și cuvânt, faptul că „Dumnezeu ține în mână neamul românesc și-n Biserica Lui Sfântă toți se regăsesc”.
Autor: Marius Manta
Sursa: www.uzpr.ro



