În perioada 14 – 28.09. 2018, în cadrul Centrului pentru persoane cu autism „Sf. Cosma și Damian” Bacău, aparținând Fundației „Episcop Melchisedec”-Filiala Bacău au avut loc 3 workshop-uri de informare a comunității despre existența Camerei de integrare senzorială și conștientizarea importanței acestui tip de intervenție, adresat părinților copiilor cu autism și membrilor familiilor lor, dar și altor persoane din comunitate.
Workshop-urile au fost susținute de către terapeuții Centrului pentru persoane cu autism “Sf. Cosma și Damian” Bacău, respectiv Bârzu Andreea – psiholog și Gruia Cornelia Mariana – terapeut ocupațional.
Fiind o metodă relativ nouă de interveție la noi în țară și în Bacău este necesar ca părinții copiilor să fie informați cu privire la importanța și necesitatea terapiei de integrare senzorială, la modalitatea de intervenție și care sunt beneficiile pe termen lung, precum și la importanța consilierii și sprijinirii părinților pentru a continua și ei acasă planul de terapie, uneori chiar toată viața.
Prezentarea a fost interactivă, cu exemple concrete, întrebări și răspunsuri și a reușit să atingă toate subiectele. Părinților le-au fost prezentate informații despre: ce înseamnă terapia de integrare senzorială, tulburarea de procesare senzorială, descrierea fiecărui sistem disfuncțional și ce activități pot desfășura acasă cu copiii pentru îmbunătățirea proceselor senzoriale.
Un moment important din prezentare a fost atunci cand terapeuții le-au prezentat părinților piramida învățării și li s-a explicat fiecare etapă de dezvoltare pe care un copil trebuie să o parcurgă. Terapia de integrare senzorială are ca fundament sistemele primitive de bază, proprioceptiv, vestibular și tactil, care sunt baza piramidei învățării.
Deseori la evaluare părinții descoperă că problemele pe care le-au observat ei sunt doar o mică parte din deficiențele de procesare senzorială pe care le are copilul. Abia la evaluare părinții află cauza unor comportamente nedorite care deranjează sau împiedică funcționarea adecvată a copilului, înțelegând faptul că acele comportamente nu sunt obrăznicii sau încăpățânari ale copilului menite să te enerveze, ci modalități de evitare a unor stimuli sau, dimpotrivă, de căutare a unor stimuli pe care creierul copilului nu îi înregistrează la adevărata lor intensitate.
Daca părinții înțeleg importanța intervenției prin intermediul terapiei de integrare senzorială și sunt consecvenți în realizarea activităților propuse în evaluare vor observa după o anumită perioadă schimbări majore în viața copilului, acesta fiind mai puțin anxios față de stimuli greu suportați inițial. Pentru aceasta însă, este nevoie ca familia să fie consecventă în aplicarea dietei senzoriale pe care terapeutul a întocmit-o în urma evaluării.
Așadar, înâlnirile cu părinții au avut un real folos și considerăm că ne-am atins obiectivele.
Activitatea face parte din cadrul proiectului „Amenajarea camerei de integrare senzorială pentru recuperarea copiilor cu autism sau alte tulburări de dezvoltare”, finanțat conform Legii nr. 350 din 2 decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
(Andreea Bârzu, coordonator Centru pentru persoane cu autism „Sf. Cosma și Damian ” Bacău)