Ajunul Crăciunului la Catedrala arhiepiscopală din Roman

În ziua de ajun a marelui Praznic Împărătesc al Nașterii Domnului, miercuri, 24 decembrie, începând cu orele dimineții, Preasfințitul Părinte Teofil Trotușanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, a oficiat slujba Ceasurilor Împărăteşti și Sfânta Liturghie în Catedrala Arhiepiscopală „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman. 

Miercuri, 24 decembrie, în ajunul sărbătorii Nașterii Domnului, în prezența Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, Preasfințitul Părinte Teofil Trotușanul a oficiat slujba Ceasurilor Împărăteşti și Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, în Catedrala Arhiepiscopală „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman. 

După oficierea Sfintei Liturghii, potrivit tradiţiei acestei zile, soborul slujitorilor a pornit în procesiune cu icoana Naşterii Domnului de la Catedrala „Sfânta Cuvioasă Parascheva”, către Sala „Sfântul Ierarh Dosoftei” din incinta Centrului Eparhial de la Roman pentru a vesti minunea nașterii Pruncului Iisus în peștera Betleemului. În atmosfera de sărbătoare a acestei zile, în glas de clopote și de sfinte cântări, Preasfințitul Părinte Teofil Trotușanul împreună cu soborul arhidiaconilor și ieromonahilor Catedralei arhiepiscopale, au fost întâmpinați de Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim în Sala „Sf. Ierarh Dosoftei”.

Tot cu acest prilej, a fost săvârşită o slujbă de polihroniu, iar Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ioachim a adresat celor prezenţi un scurt cuvânt de învăţătură în care a vorbit despre importanţa Praznicului Naşterii Domnului şi a mersului cu Icoana. Totodată, Ierarhul a subliniat faptul că sărbătoarea Crăciunului este un timp al mulțumirii și al reconcilierii în care Pruncul Mesia aduce pacea dumnezeiască în sufletele oamenilor și Se întrupează în fiecare suflet pregătit pentru întâlnirea cu Dumnezeu:

„La sfârșit de an vreau să aduc mulțumire lui Dumnezeu pentru faptul că ne-am vrednicit să depășim multe greutăți, multe inadvertențe care s-au ivit de-a lungul anului, dar multe s-au împlinit și chiar mai multe decât mă așteptam. [...] Slavă lui Dumnezeu pentru toate! De aceea, Crăciunul acesta să fie un Crăciun mai curând de mulțumire, de reconciliere, dar să fie și un Crăciun în care să ne gândim la celălalt. [...] Vă mulțumim că ați venit și ne-ați introdus în atmosfera Sărbătorii Nașterii Domnului, ne-ați dus cu mintea și cu trăirea la Peștera Betleemului. Sperăm că sufletele noastre vor deveni peștera în care Hristos să intre, să stea cu noi la masă, să ne ospăteze, să ne odihnească, să crească și să Se instaleze confortabil în sufletele noastre”.

Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corul psaltic Diaconia al Catedralei arhiepiscopale „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Roman.

***

Ceasurile Împărătești sunt slujbe speciale care vestesc apropiatul Praznic Împărătesc al Nașterii Domnului Hristos și cuprind cântări, rugăciuni şi citiri din Sfânta Scriptură.

Denumirea de Ceasuri Împărătești provine din perioada bizantină, în care la ele participa și împăratul, împreună cu întreaga Curte, lucru pe care îl făceau și domnitorii țărilor române. Denumirea mai poate fi legată de faptul că, după rânduială, Ceasurile se citesc în pronaos, iar în bisericile vechi existau între pronaos și naos uși despărțitoare, numite „împărătești”. Cu timpul, odată cu dispariția delimitării dintre pronaos și naos, denumirea a fost transferată către ușile centrale ale catapetesmei, care despart naosul de Sfântul Altar. Bogăția și frumusețea rânduielii este dată de citirea în cadrul fiecărui ceas a lecturilor biblice din Vechiul Testament (trei psalmi și paremiile, din cărțile profetice) și Noul Testament (Apostolul și Sfânta Evanghelie). O rânduială similară a Ceasurilor mai găsim doar în alte două momente din timpul anului bisericesc, în Ajunul Bobotezei și în Vinerea Mare, înainte de Sfintele Paști.